ورود به عنوان میهمان جستجو | عناوین فعال | ورود | ثبت نام

انجمن علمی فرهنگی پایگاه استاد شهید مرتضی مطهری » » قرآن و حدیث » چرا باید نماز بخوانیم ؟
چرا باید نماز بخوانیم ؟
sedmomen
#1 ارسال شده : 1389 فروردین پنجشنبه, 19 23:02:44(UTC)

رتبه: عضو فعال

تاریخ عضویت: 1388/09/02(UTC)
ارسالها: 565
امتیازات: 1,640
Woman
مکان: ایران

تشکرها: 1 بار
47 تشکر دریافتی در 33 ارسال
هدف از خواندن نماز از نظر قرآن چیست‌؟ چرا خواندن آن واجب شده است‌؟ و چرا عبادت ما با سایر ادیان تفاوت دارد؟
مـن ز خــــــود هــیچ ندارم که بدان فــــخـــــر کنم.***هر چه دارم همه از آل محمد (صلی الله علیه و آله) دارم.
abbase1385
#2 ارسال شده : 1389 فروردین شنبه, 21 15:14:46(UTC)

رتبه: عضو فعال

تاریخ عضویت: 1388/09/29(UTC)
ارسالها: 357
امتیازات: 1,004

تشکرها: 2 بار
31 تشکر دریافتی در 25 ارسال

الف ـ هدف از آفرینش انسان رسیدن به کمال نهایی که همان قرب الهی است‌، می‌باشد و با عبادت می‌توان به این مقام قرب الهی رسید، خداوند می‌فرماید: "وَ ما خَلَقت‌ُ الجِن‌ّ و الإنس الا ّ لِیَعبُدُون‌"(ذاریات‌،56) یعنی‌: "جن و انس را نیافریدم جز برای آن که مرا بپرستند" و کامل‌ترین مصداق عبادت هم نماز است بنابراین نماز خواندن وسیله رسیدن به کمال نهایی و قرب الهی است‌. روایات نیز به همین مسئله اشاره نموده‌اند;(ر.ک‌: خصال‌، شیخ صدوق‌، ج 2، ص 620، جامعه مدرسین / کنزالعمال‌، هندی‌، ج 7، ص 287، حدیث شماره 18907، مؤسسة الرساله‌.) البته خداوند هیچ نیازی به عبادت و نماز خواندن ما ندارد; بلکه فواید آن به خودمان باز می‌گردد.
قرآن به برخی از این فواید اشاره دارد، قرآن یکجا فایده وجوب نماز را باز داشتن انسان از آلودگی دانسته (عنکبوت‌،45) و در انتهای آیه می‌فرماید: "و لذکر الله اکبر" یعنی فلسفه بزرگ‌تر و مهم‌تر نماز، ذکر و یاد خداست چنان‌که در آیة دیگری آمده "به یاد من نماز را برپا دار" (طه‌،14) از سوی دیگر خود قرآن یاد خدا را عامل آرامش روحی می‌داند(رعد، 28) و بر همین اساس نماز را "ذکر" می‌نامند چون موجب آرامش روح و روان انسان می‌شود.(ر.ک‌: المیزان‌، علامه طباطبایی‌، ج 16، ص 139 ـ 141، مؤسسه اعلمی للمطبوعات‌.) برای کسب آگاهی بیشتر: ر.ک‌: پرستش آگاهانه‌، محمدرضا رضوان‌طلب‌; همراه با نماز و پرتوی از اسرار نماز، محسن قرائتی‌; تفسیر نمونه‌، مکارم شیرازی‌.
ب ـ چند نکته شایان توجه است‌:
1. از نظر قرآن کریم‌، دین خدا از آدم تا خاتم یکی است‌، همة پیامبران‌: اعم از پیامبران صاحب شریعت و پیامبران غیر صاحب شریعت به یک مکتب دعوت می‌کرده‌اند. اصول مکتب انبیا که دین نامیده می‌شود، یکی بوده است‌; به دیگر سخن ماهیت دین در همة زمان‌ها یکی است‌; ولی در مسایل فرعی به مقتضای تکامل تدریجی بشر با هم تفاوت‌هایی دارند و هر آیین تازه به مقتضای زمان‌، برنامة جدید و جامع‌تری را ارایه می‌نماید.
2. تفاوت ادیان را در فروع‌، از جمله عبادت‌ها باید در سطح بینش و آگاهی مردم و نیازمندی‌های آن‌ها در امت‌ها و زمان‌های گوناگون جستجو کرد. انسانهای هر دوره‌ای نسبت به انسان‌های دورة قبل از خود، از سطح آگاهی و بینش بیشتری برخوردار می‌باشند; لذا فروع دین و عبادت‌ها نیز، متناسب با سطح بینش مردم وضع و به آنان ابلاغ می‌شد، تا این‌که با آمدن اسلام‌، خاتم ادیان‌، احکام و عباداتی تشریع و ابلاغ شد که برای همة زمان‌ها و همة بینش‌ها منطبق است و انسان‌ها از راه آن‌ها به درجات عالی صعود می‌کنند.

منبع:
http://www.porsojoo.com/en/node/38335

aa_yy113
#3 ارسال شده : 1389 ارديبهشت شنبه, 18 23:00:43(UTC)

رتبه: عضو فعال

تاریخ عضویت: 1388/10/14(UTC)
ارسالها: 118
امتیازات: 354

تشکرها: 0 بار
11 تشکر دریافتی در 11 ارسال

با سلام
اهمیت نماز در بین همه دستورهای درخشان اسلام، بدین جهت است که:
نماز روح انسان ها را به مبدأ هستی بخش مرتبط و متصل می کند و با این ارتباط، روح و جان آدمی را زنده، با نشاط و آرام می سازد و او را برای انجام سایر تکالیف و وظایف فردی و اجتماعی آماده می کند. از این رو می توان گفت: نماز موتور محرکه سایر اعمال و دستورات اسلامی هم هست؛ زیرا کسی به نماز اهمیت بدهد، به سایر تکالیف هم اهمیت خواهد داد و آنها را با نیت صحیح و خالص به جا خواهر آورد. اما اگر کسی نماز را برای خدا نخواند، معلوم نیست عمل دیگری را برای خدا انجام دهد. شاید بتوان گفت که چنین فردی سایر اعمال را هم یا انجام نمی دهد و یا با نیت صحیح انجام نمی دهد و بهره ای از آنها نمی گیرد.
خواندن نماز علاوه بر آن که انجام یک دستور و یک واجب الهی است، خود، مانع از انجام زشتی ها، خلاف ها و گناهان دیگر است و یک نمازگزار واقعی از فحشا و منکرات به دور است و این خاصیت بازدارندگی نماز را (ان الصلاة تنهی عن الفحشاء و المنکر) بقیه اعمال و دستورات اسلامی ندارند.
نماز، از بعد سیاسی، مسلمین سراسر جهان را هر روز به سمت قبله و مردم هر شهر و روستا را در جماعات مساجد، متحد و منسجم می کند و به جمعیت مسلمانان شکوه و عظمت و اقتدار می بخشد و این خاصیت نماز، بدین صورت فراگیر و روزانه در هیچ عبادنی دیگر یافت نمی شود. البته در مراسم حج، مسلمانان گرد خانه خدا طواف می کنند و متحد و منسجم می شوند؛ اما حج، سالی یک بار و برای افرادی است که استطاعت این سفر را دارند؛ ولی نماز هر روز و برای همه افراد است.

soosan
#4 ارسال شده : 1389 ارديبهشت یکشنبه, 19 16:11:18(UTC)

رتبه: عضو فعال

تاریخ عضویت: 1388/08/25(UTC)
ارسالها: 99
امتیازات: 309

تشکرها: 4 بار
5 تشکر دریافتی در 5 ارسال

sedmomen نوشته است:
هدف از خواندن نماز از نظر قرآن چیست‌؟ چرا خواندن آن واجب شده است‌؟ و چرا عبادت ما با سایر ادیان تفاوت دارد؟


فلسفه نماز در قرآن و اسلام چيست؟
عبادت، وسيله تكامل و سعادت ماست و دستور خداوند به نماز، نوعى لطف و رحمت و راهنمايى است كه ما را به كمال مى‏رساند؛ مثلًا وقتى پدر و مادر، فرزندشان را به درس خواندن امر مى‏كنند، به سود خود فرزند است و سعادت او را مى‏خواهند و اين امر از روى محبّت به فرزند است و گرنه به درس خواندن او نيازى ندارند.
آيات و روايات، فلسفه و حكمت تشريع نماز را بيان كرده‏اند
1. ياد خدا: وَ أَقِمِ الصَّلَوةَ لِذِكْرِى « 1»؛ نماز را برپا دار تا به ياد من باشى.
2. بازداشتن از گناه و زشتى‏ها: إِنَّ الصَّلَوةَ تَنْهَى‏ عَنِ الْفَحْشَآءِ وَ الْمُنكَر « 2»؛ همانا نماز [انسان را در دنيا] از زشتى‏ها و گناه باز مى‏دارد.
3. پاكيزگى روح: ... إِنَّمَا تُنذِرُ الَّذِينَ يَخْشَوْنَ رَبَّهُم بِالْغَيْبِ وَ أَقَامُواْ الصَّلَوةَ وَ مَن تَزَكَّى‏ فَإِنَّمَا يَتَزَكَّى‏ لِنَفْسِهِ‏ى وَ إِلَى اللَّهِ الْمَصِيرُ « 3»؛ ... [تو] تنها كسانى را كه از پروردگارشان در نهان مى‏ترسند و نماز برپا مى‏دارند، هشدار مى‏دهى و كسى پاكيزگى جويد تنها براى خود پاكيزگى مى‏جويد، و فرجام [كارها] به سوى خداست.
4. يارى جستن از نماز در مسير تكامل: وَ اسْتَعِينُواْ بِالصَّبْرِ وَ الصَّلَوةِ وَ إِنَّهَا لَكَبِيرَةٌ إِلَّا عَلَى الْخشِعِينَ « 4»؛ از شكيبايى و نماز يارى جوييد، و به راستى اين كار گران است، مگر بر فروتنان.
5. پاك شدن از كبر و غرور؛ حضرت فاطمة (س) مى‏فرمايد: ... و الصلاة تنزيهاً من الكبر ...؛ « 5» ... خداوند نماز را واجب كرد تا مردم از كبر و غرور پاك شوند ....
6. رستگارى: قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُون* الَّذِينَ هُمْ فِى صَلَاتِهِمْ خشِعُونَ « 6»؛ به راستى كه مؤمنان رستگار شدند؛ همانان كه در نمازشان فروتنند.
در حديثى آمده است: نقش نمازهاى پنج‏گانه براى امت من همانند نهر آب زلالى است كه از مقابل خانه آنان مى‏گذرد، اگر كسى روزانه پنج بار در اين نهر
شست‏وشو كند، آيا به گمان شما باز هم بر بدن او آلودگى و پليدى خواهد ماند؟!. « 7»
و در حديثى ديگر امام باقر (ع) مى‏فرمايد: هنگامى كه نمازگزار به سمت قبله براى نماز مى‏ايستد، خداوند رحمان و رحيم به او توجه ويژه مى‏كند. « 8»
نماز روزانه انسان، اظهار تشكر و سپاس دائمى او از اين همه نعمت و خوبى‏هايى است كه خداوند به او داده است و نيز ثناگويى و تمجيد انسان از اين همه زيبايى و عظمت است كه خداوند متعال دارد. هيچ كس براى تعريف و تمجيد از يك گل زيبا كه در طبيعت روييده است به شما اعتراض نمى‏كند، امّا اگر زيبايى آن را نبينى، نابينايت مى‏شمرند و اگر ببينى و واكنش نشان ندهى و ستايش نكنى سرزنشت مى‏كنند كه چرا ذوق و احساس ندارى و چقدر بددلى!
در مضمون بعضى احاديث آمده است كه: «انسان در حال نماز با خداى خود نجوا و گفت‏وگو مى‏كند و اگر انسان لذت اين گفت‏وگو را بچشد، هيچ‏گاه از حال نماز خارج نمى‏شود»9.
راستى چقدر لذت‏بخش است با خداى جهان آفرين به گفت‏وگو و مناجات پرداختن! و روحى به عظمت تمام هستى يافتن و با خداى هستى هم سخن شدن10!
*********************************************
1. طه، آيه 14.
2. عنكبوت، آيه 45.
3. فاطر، آيه 18.
4. بقره، آيه 45.
5. محمد باقر مجلسى، بحارالانوار، ج 6، ص 107.
6. مؤمنون، آيه 1- 2.
7. محمد محمدى رى‏شهرى، ميزان الحكمة، ج 5، ص 372، حديث 10259.
8. همان، ص 376، حديث 10279.
9. همان، حديث 10280.
10.پرسمان، ج‏6، ص: 41 - ص:43 .

دل آرام
#5 ارسال شده : 1389 ارديبهشت ﺳﻪشنبه, 28 16:33:22(UTC)

رتبه: مدیر

تاریخ عضویت: 1388/11/20(UTC)
ارسالها: 351
امتیازات: 510
Man
مکان: باجک

تشکرها: 9 بار
36 تشکر دریافتی در 32 ارسال

ما وظيفه داريم نماز بخوانيم و وظيفه داريم كه خاندان خودمان را هم نمازخوان كنيم به شكلى كه به نماز راغب و تشويق بشوند، فوايد و خاصيت نماز خواندن و در حدودى كه مى‏توانيم فلسفه نماز خواندن را براى بچه‏ها بگوييم.
در آيه قرآن هست كه از بعضى از اهل جهنم در حالى كه معذّب هستند مى‏پرسند: ما سَلَكَكُمْ فى سَقَرَ چه چيزى شما را در اين جهنم قرار داد؟ قالوا لَمْ نَكُ مِنَ الْمُصَلّينَ. وَ لَمْ نَكُ نُطْعِمُ الْمِسْكينَ ما نماز نمى‏خوانديم، به فقرا كمك نمى‏كرديم وَ كُنّا نَخوضُ مَعَ الْخائِضينَ
در هر چرندى هم وارد مى‏شديم، هر جا كه حرف ضد دين مى‏گفتند مى‏رفتيم گوش مى‏كرديم يا خودمان مى‏گفتيم؛ نتيجه‏اش اين است.از اينجا بفهميد چرا نماز در اسلام اينقدر مهم است، چرا پيغمبر مى‏گويد نماز عمود اين خيمه است؟ چون اگر نماز باشد و به درستى اجرا بشود، همه چيز درست مى‏شود.
على عليه السلام در آخرين وصايايش- كه مكرر شنيده‏ايد و با جمله اللَّه، اللَّه شروع مى‏شود، همان وصايايى كه وقتى تمام شد چند لحظه بيشتر طول نكشيد كه جان به جان آفرين تسليم كرد- راجع به نماز فرمود: اللَّهَ اللَّهَ بِالصَّلوةِ فَانَّها عَمودُ دينِكُمْ خدا را، خدا را درباره نماز كه نماز استوانه خيمه دين شماست.
خيلى دلم مى‏خواهد ما به اهميت نماز كه عمود دين است پى برده باشيم. هيچ مى‏دانيد كه ما مسئول نماز خواندن خاندان خودمان، يعنى زن و فرزند خودمان هستيم يا نه؟ هر فردى از ما، هم مسئول نماز خودش است و هم مسئول نماز اهلش يعنى زن و بچه‏اش. خطاب به پيغمبر اكرم است: وَ أْمُرْ اهْلَكَ بِالصَّلوةِ وَ اصْطَبِرْ عَلَيْها
اى پيامبر! خاندان خودت را به نماز امر كن و خودت هم بر نماز صابر باش. اين اختصاص به پيامبر ندارد، همه ما به اين امر موظف هستيم.ما وظيفه داريم نماز بخوانيم و وظيفه داريم كه خاندان خودمان را هم نمازخوان كنيم به شكلى كه به نماز راغب و تشويق بشوند، فوايد و خاصيت نماز خواندن و در حدودى كه مى‏توانيم فلسفه نماز خواندن را براى بچه‏ها بگوييم.
نماز نخواندن يك گناه بزرگ است، و نماز خواندن اما نماز را خفيف شمردن، استخفاف كردن، بى اهميت تلقى كردن گناه ديگرى است. پس از وفات امام صادق عليه السلام ابوبصير آمد به‏امّ حميده تسليتى عرض كند. امّ حميده گريست. ابوبصير هم كه كور بود گريست.
بعدامّ حميده به ابوبصير گفت: ابوبصير! نبودى و لحظه آخر امام را نديدى؛ جريان عجيبى رخ داد. امام در يك حالى فرو رفت كه تقريباً حال غشوه‏اى بود. بعد چشمهايش را باز كرد و فرمود: تمام خويشان نزديك مرا بگوييد بيايند بالاى سر من حاضر شوند. ما امر امام را اطاعت و همه را دعوت كرديم. وقتى همه جمع شدند، امام در همان حالات كه لحظات آخر عمرش را طى مى‏كرد يكمرتبه چشمش را باز كرد، رو كرد به جمعيت و همين يك جمله را گفت: انَّ شَفاعَتَنا لا تَنالُ مُسْتَخِفّاً بِالصَّلوةِ
هرگز شفاعت ما به مردمى كه نماز را سبك بشمارند نخواهد رسيد. اين را گفت و جان به جان آفرين تسليم كرد.امام نفرمود كه شفاعت ما به مردمى كه نماز نمى‏خوانند نمى‏رسد؛ آن كه تكليفش خيلى روشن است، بلكه فرمود به كسانى كه نماز را سبك مى‏شمارند. يعنى چه نماز را سبك مى‏شمارند؟ يعنى وقت و فرصت دارد، مى‏تواند نماز خوبى با آرامش بخواند ولى نمى‏خواند. نماز ظهر و عصر را تا نزديك غروب نمى‏خواند، نزديك غروب كه شد يك وضوى سريعى مى‏گيرد و بعد با عجله يك نمازى مى‏خواند و فوراً مهرش را مى‏گذارد آن طرف؛ نمازى كه نه مقدمه دارد نه مؤخره، نه آرامش دارد و نه حضور قلب. طورى عمل مى‏كند كه خوب ديگر اين هم يك كارى است و بايد نمازمان را هم بخوانيم. اين، خفيف شمردن نماز است. اين‏جور نماز خواندن خيلى فرق دارد با آن نمازى كه انسان به استقبالش مى‏رود؛ اول ظهر كه مى‏شود با آرامش كامل مى‏رود وضو مى‏گيرد، وضوى با آدابى، بعد مى‏آيد در مصلّاى خود اذان و اقامه مى‏گويد و با خيال راحت و فراغ خاطر نماز مى‏خواند. «السّلام عليكم» را كه گفت فوراً در نمى‏رود، مدتى بعد از نمازْ با آرامش قلب تعقيب مى‏خواند و ذكر خدا مى‏گويد. اين علامت اين است كه نماز در اين خانه احترام دارد.

مجموعه ج 23 صفحات 510 و 530


یک عمر گذشت و سروسامان نگرفتیم

ای کاش فقط بی سروسامان تو بودیم


yuzarsif
#6 ارسال شده : 1389 ارديبهشت چهارشنبه, 29 13:47:45(UTC)

رتبه: عضو فعال

تاریخ عضویت: 1388/10/23(UTC)
ارسالها: 260
امتیازات: 72

تشکرها: 0 بار
6 تشکر دریافتی در 6 ارسال

sedmomen نوشته است:
هدف از خواندن نماز از نظر قرآن چیست‌؟ چرا خواندن آن واجب شده است‌؟ و چرا عبادت ما با سایر ادیان تفاوت دارد؟


وقتی قران کریم سخن از نماز به میان می آورد می فرماید(اقم الصلوةلذکری)نماز بخوانید تایاد مرا زنده کنید ومن در یاد شما به وسیله نماز ظهور کنم اگر یاد خدا به وسیله نماز ظهور کرد آن قلب مطمئن است

از طرفی یاد خدا دلهارا مطمئن می کند (الابذکر الله تطمئن القلوب)پس دل انسان نماز گزار مطمئن است هرگز از غیر خدا نمی ترسد هیچ دشمنی چه از درون وچه از بیرون نمی تواند موجب هراس او شود زیرا اهل نماز به یاد حق عامل طمانینه وارامش است در سور ه معارج حکمتهای نماز می فرماید طبع انسان در برابر شداید بی تابی می کند واگر خیری به او برسد سعی می کند انحصار طلب باشد وبه دیگران ندهد فطرت انسان بر توحید وطبیعت او به رجس والودگی متمایل است فطرت راانبیا احیا می کنند وطبیعت جز الودگی چیزی نیست قران می فرماید: إِنَّ الْإِنْسانَ خُلِقَ هَلُوعاً (معارج19)
إِذا مَسَّهُ الشَّرُّ جَزُوعاً (معارج20)
وَ إِذا مَسَّهُ الْخَيْرُ مَنُوعاً (21معارج)
إِلاَّ الْمُصَلِّينَ (22معارج)
اگررنج وشری به انسان برسد جزع وبی تابی کرده وصبر رااز دست می دهد واگر خیری به او برسد سعی می کند به دیگران نرسد و نرساند مناع خیر باشد مگر نمازگزاران نماز گزاران طبیعت را سر کوب وفطرت را احیا کرده اند خاصیت نماز احیای فطرت است نماز گزار کسی است که سرکشی طبیعت را رام کند او با سرمایه ارامشی که از نماز به دست اورده در فراز ونشیب زندگی سست نمی شود ودر شداید وسختیهاجزع نمی کند اگر خیری به او برسد منع نمی کند واز دیگران دریغ نمی دارد

*نماز به شکل صورتی نورانی طرف راست نمازگزار درقبر اورا محافظت می کند.
*ناروایی،سخن بد،بیراهه رفتن،اتشهایی افروخته در قیامت است.بعضی خود هیزم جهنم اند ونماز کوثری است که اتشهای جهنم را خاموش می کند.

*این خاصیت نماز است که درقران کریم بدان اشاره شده:أَقِمِ الصَّلاةَ إِنَّ الصَّلاةَ تَنْهى‏ عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْكَرِ وَ لَذِكْرُ اللَّهِ أَكْبَرُ وَ اللَّهُ يَعْلَمُ ما تَصْنَعُونَ(45 عنکبوت).
*میزان پذیرش و رد عمل نماز است.
*نماز بسیاری از فضایل را برای انسان تحصیل ورزایل را برطرف می کند.
*نماز با الودگی سازگاری ندارد.




منبع:کتاب حکمت عبادات(آیت الله جوادی آملی «حفظه الله»)

yuzarsif
#7 ارسال شده : 1389 ارديبهشت چهارشنبه, 29 15:58:06(UTC)

رتبه: عضو فعال

تاریخ عضویت: 1388/10/23(UTC)
ارسالها: 260
امتیازات: 72

تشکرها: 0 بار
6 تشکر دریافتی در 6 ارسال

sedmomen نوشته است:
هدف از خواندن نماز از نظر قرآن چیست‌؟ چرا خواندن آن واجب شده است‌؟ و چرا عبادت ما با سایر ادیان تفاوت دارد؟


نماز، فريضه‏ ثابت

تعاهدوا امر الصلواه،... فانها کانت علي المومنين کتابا موقوتا [1] .
امر نماز را مراعات کنيد،... زيرا نماز فريضه‏اي است که در وقت معين بر اهل ايمان واجب شده است.
نماز از عباداتي است که هيچ شريعت و ديني از آن خالي نبوده، متهي وضيات و بعضي از خصوصيات آن به اعتبار زمانها و حالات مردم تفاوت داشته است. لذا خداوند متعال فرموده: «بدرستي که نماز همواره بر مومنين نوشته شده است». جالب توجه اين که، خداوند سبحان در قرآن کريم حتي در يک آيه نيز بندگان خود را امر نفرموده که نفهميده، به قرآن و يا به هر چيز ديگري که از جانب اوست ايمان آورند و يا راهي را کور کورانه بپيمايد. حتي در بسياري از قوانين و احکامي که براي بندگان خود وضع کرده و عقل بشري به تفصيل، ملاکهاي آنها را درک نمي‏کند نيز به چيزهايي که در مجراي احتياجات قرار دارد علت آورده است.
«اقم الصلوه ان الصلوه تنهي عن الفحشاء و المنکر» [2] نماز را بپادار، بدرستي که نماز (انسان را) از بديها و پليديها باز مي‏دارد.


و همچنين است آيه‏ي تشريع روزه، که علت را تقوي و آيه‏ي جهاد، که علت را نابودي و محو فتنه معرفي مي‏کند. لذا قرآن تفکر در فرايض را امري لازم براي مسلمانان و مومنان مي‏داند.

عرفان طلب نخست و پس آنگاه بندگي
بي‏معرفت عبادت عابد تمام نيست‏

اما اين که فرمود: کتابا موقوتا، کتابت کنايه‏ي از فرض و واجب نمودن است. مثل آيه‏ي: کتب عليکم الصيام... و کلمه‏ي «موقوت» از وقت کذاست به معني قرار دادن وقت براي امري. ظاهر لفظ اين است که نماز فريضه‏ي موقتي مي‏باشد که بايد در مواقع معين خودش ادا شود، ولي چنين برمي‏آيد که وقت در نماز- در اين ايه- کنايه است از اثبات و تغيير ناپذير بودن اين فريضه، بدين ترتيب که ملزوم بر لازم اطلاق شده باشد. (لازمه‏ي تعيين وقت اين است که تغيير پذير نباشد، پس تعيين وقت يا موقت بودن ملزوم ثبات است و در اين جا ملزوم يعني موقوت بودن نماز بر لازم خودش که ثبات باشد، اطلاق شده است).
پس مراد از اين که نماز «کتاب موقوت» مي‏باشد اين است که فريضه‏ي ثابتي است که اصلا تغيير پذير نيست و در هيچ حال ساقط نمي‏شود. زيرا آيه‏ي «ان الصلواه کانت علي المومنين کتابا موقوتا» در مقام تعليل از جمله قبل «فاذا اطما ننتم فاقيموا الصلواه» [3] است، (مثل اين که اين گونه گفته شود: وقتي که به وطن باز گشتيد نماز را بطور تمام بجا آوريد، زيرا نماز يک فريضه‏ي موقوت و ثابت است). حالا اگر مراد از موقوت اين باشد که يعني داراي اوقات معين است، هيچ نيازي به ذکر اين مطلب در مقام تعليل نداشتيم، يعني داراي وقت بدودن نماز، علت براي حکم نماز و


اتمام آن در حضر نيست. پس نماز مثل روزه نيست که در مقام اضطرار تبديل به فديه شود. [4] لذا داود بن فرقد گويد: از امام صادق عليه‏السلام درباره‏ي قول خداي تعالي: «ان الصلواه کانت علي المومنين کتابا موقوتا» سوال کردم، حضرت فرمود: کتابا ثابتا. [5] .
و ابن سنان روايت کردن که از حضرت رضا عليه‏السلام سوالتي شد، از جمله آنها اين که، چرا نماز واجب گرديده است؟ حضرت فرمود: علت وجوب نماز،آن است که آن قرار به ربوبيت براي خداي عز و جل و بر انداختن شرک و طاغوت و به پا ايستادن در برابر خداي جبار جل جلاله با ذلت و مسکنت و خضوع و اعتراف و طلب اقاله‏ي از گناهان گذشته و نهادن صورت بر زمين در هر روز جهت بزرگداشت خداي بزرگ و اين که ياد کننده باشد بدون فراموشي و کراهت و گردنکشي و خاشع و ذليل و راغب و طالب براي زيادتي در دين و دنيا،علاوه بر آنچه در ان است از لزوم و مداومت بر ذکر خداي عز و جل در شب و روز، تا اين که بنده، آقا و مدبر و آفريدگار خود را فراموش ننمايد، تا در نتيجه گردنکشي کرده و طغيان نمايد و در ياد خدايش باشد و در پيشگاه پروردگار خود بايستد در حالي که ازگناهان بيزار واو را از تمامي انواع فساد مانع گردد. [6] .
ضمن اين که محض فرمان الهي براي امتثال آن براي مسلمان کافي است، زيرا انسان مسلمان و مومن خدا را حکيم علي الاطلاق مي‏داند و حکيم، هيچ گاه فرماني را بدون جهت صادر نمي‏کند و هيچ دستوري را بدون حکمت و مصلحت نمي‏دهد. لذاابتداءا به فلسفه‏ي وجوب نماز نيازي نيست، چرا که امر و حکمش به تنهايي براي ما کافي است.


بنابراين «نماز» بر همه‏ي مسلمانان واجب بوده و تحت هيچ شرايطي از آنها ساقط نمي‏شود. حضرت اميرالمومنين عليه‏السلام مي‏فرمايد:
«ان الله افترض عليکم فرائض فلا تضيعوها» [7] خداوند عزيز براي شما واجباتي (مانند نماز) را تعيين کرده، پس آنها را انجام دهيد و ضايع نکنيد.

نماز آمد ستون کاخ اسلا م.............................................................................ببايد خواندنش در وقت و هنگام‏

بود بر مومنين فرض و نوشته...............................................................................گل مومن خدا با آن سرشته‏

هر آنکس از نماز و حق گريزد...............................................................................شررهاي سقر با وي ستيزد


پاورقی:
[1] نهج‏البلاغه فيض، خطبه 19، ص 643.
[2] عنکبوت، آيه‏ي 45.
[3] نساء، آيه‏ي 103.
[4] الميزان، ج 5، ص 63.
[5] وسائل الشيعه، ج 3، ص 3.
[6] وسائل الشيعه، ج 3، ص 4.
[7] نهج‏البلاغه، فيض، حکمت 102، ص 1135.


abbase1385
#8 ارسال شده : 1390 بهمن دوشنبه, 24 11:09:30(UTC)

رتبه: عضو فعال

تاریخ عضویت: 1388/09/29(UTC)
ارسالها: 357
امتیازات: 1,004

تشکرها: 2 بار
31 تشکر دریافتی در 25 ارسال

با سلام

هر چند که دوست خوبم دل آرام جوابی رو از متن مجموعه آثار شهید مطهری ذکر کردند و این جوابی رو هم که بنده اینجا قرار می دم در ضمن جواب دل آرام اومده ولی بنده این قسمت از جواب دل آرام رو به دلیل این که شهید مطهری در  گفتار خودشون هم به آیات نورانی قرآن کریم استناد کرده اند و هم به قول و گفتار نورانی و بابرکت امیرالمومنین علی علیه السلام اشاره داشتند بازم اینجا ذکر می کنم تا نورانیت آیه های قرآن و گفتار امیرالمومنین علی علیه السلام باجان و دلمون آمیخته بشه ان شاء الله

شهید مطهری می گوید: ... در آيه قرآن هست كه از بعضى از اهل جهنم در حالى كه معذّب هستند مى‏پرسند: ما سَلَكَكُمْ فى سَقَرَ چه چيزى شما را در اين جهنم قرار داد؟ قالوا لَمْ نَكُ مِنَ الْمُصَلّينَ. وَ لَمْ نَكُ نُطْعِمُ الْمِسْكينَ ما نماز نمى‏خوانديم، به فقرا كمك نمى‏كرديم وَ كُنّا نَخوضُ مَعَ الْخائِضينَ « مدّثّر/ 42- 45.»  در هر چرندى هم وارد مى‏شديم، هر جا كه حرف ضد دين مى‏گفتند مى‏رفتيم گوش مى‏كرديم يا خودمان مى‏گفتيم؛ نتيجه‏اش اين است. از اينجا بفهميد چرا نماز در اسلام اينقدر مهم است، چرا پيغمبر مى‏گويد نماز عمود اين خيمه است؟ چون اگر نماز باشد و به درستى اجرا بشود، همه چيز درست مى‏شود.

على عليه السلام در آخرين وصايايش- كه مكرر شنيد ه‏ايد و با جمله اللَّه، اللَّه شروع مى‏شود، همان وصايايى كه وقتى تمام شد چند لحظه بيشتر طول نكشيد كه جان به جان آفرين تسليم كرد- راجع به نماز فرمود: اللَّهَ اللَّهَ بِالصَّلوةِ فَانَّها عَمودُ دينِكُمْ «نهج البلاغه فيض الاسلام، نامه 47.»: خدا را، خدا را درباره نماز كه نماز استوانه خيمه دين شماست.

 

منبع: مجموعه ‏آثار استاد شهيد مطهرى، ج‏23، ص: 531

sedmomen
#9 ارسال شده : 1390 بهمن دوشنبه, 24 12:51:35(UTC)

رتبه: عضو فعال

تاریخ عضویت: 1388/09/02(UTC)
ارسالها: 565
امتیازات: 1,640
Woman
مکان: ایران

تشکرها: 1 بار
47 تشکر دریافتی در 33 ارسال

با سلام

دوستان می تونید در همین رابطه و برای اطلاعات بیشتر به لینکهای زیر که در انجمن هم وجود داره؛ مراجعه کنید:

حکم تارک الصلوة

سرنوشت انسان تارک الصلوة

آثار نماز خواندن

فلسفه نماز در قرآن

مـن ز خــــــود هــیچ ندارم که بدان فــــخـــــر کنم.***هر چه دارم همه از آل محمد (صلی الله علیه و آله) دارم.
کاربرانی که در حال مشاهده انجمن هستند
میهمان
انجمن علمی فرهنگی پایگاه استاد شهید مرتضی مطهری » » قرآن و حدیث » چرا باید نماز بخوانیم ؟
جهش به انجمن  
شما مجاز به ارسال مطلب در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ارسال پاسخ در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به حذف مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ویرایش مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ایجاد نظر سنجی در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به رای دادن در این انجمن نمی باشید.

Silver Theme Created by CRCIS (پایگاه شهید مرتضی مطهری)
با استفاده از YAF | YAF © 2003-2010, Yet Another Forum.NET
این صفحه در مدت زمان 0.356 ثانیه ایجاد شد.