ورود به عنوان میهمان جستجو | عناوین فعال | ورود | ثبت نام

انجمن علمی فرهنگی پایگاه استاد شهید مرتضی مطهری » » مناظرات و مباحثات آزاد » آیا عید نوروز ریشه دینی دارد؟
آیا عید نوروز ریشه دینی دارد؟
مستانه
#1 ارسال شده : 1389 فروردین یکشنبه, 08 15:36:04(UTC)

رتبه: عضو فعال

تاریخ عضویت: 1388/12/10(UTC)
ارسالها: 55
امتیازات: 74

تشکرها: 1 بار
5 تشکر دریافتی در 3 ارسال
آیا عید نوروز ریشه دینی دارد؟
نگین
#2 ارسال شده : 1389 فروردین یکشنبه, 08 15:37:56(UTC)

رتبه: عضو فعال

تاریخ عضویت: 1388/11/27(UTC)
ارسالها: 192
امتیازات: 577
Woman
مکان: کرج

تشکرها: 23 بار
12 تشکر دریافتی در 11 ارسال
سلام،مستانه جان!

در برخی از روایات،امامان شيعه (علیهم السَّلام) از عید نوروز یاد کرده و از آن تجلیل کرده اند . مثلا در روایتی از امام جعفر صادق(علیه السَّلام) نقل شده است که : «نوروز روزی است که پروردگار از بندگان پیمان گرفته است او را عبادت کنند و به او شرک نورزند و به فرستادگانش و امامان(علیهم السَّلام) ایمان آورند. نوروز روزی است که خورشید در آن طلوع کرده و هیچ نوروزی نیست مگر این که ما در آن روز در انتظار از میان رفتن سختی هاییم، زیرا نوروز از روزهای ما و شیعیان ماست.»(1)
در روایتی دیگر از معصوم(علیه السَّلام) وارد شده است: «چون نوروز فرا می رسد، غسل کنید؛ لباس پاکیزه بپوشید؛ خود را معطّر سازید و در آن روز روزه بگیرید.»(2)
در برابر روایات یاد شده، روایتی دیگر به حضرت موسی بن جعفر(علیه السَّلام)منسوب است که در پاسخ درخواست منصورعبّاسی که آن حضرت هنگام عید نوروز در جایی بنشیند و به دیگران تبریک و تهنیّت گوید، می فرمایند: «در اخبار جَدّم‏[رسول اللَّه(‏صلی الله علیه وآله)‏] خبری از این روز[نوروز] نیافتم.»(3)
مرحوم مجلسی، پس از ذکر این روایت، می گوید: «ممکن است بتوانیم این خبر را بر تقیّه حمل کنیم.»
البته اگر بتوانیم در این روز کارهایی مانند: صله أرحام و دید و بازدید از خویشاوندان، عیادت از بیماران، زیارت اهل قبور، دستگیری از مستمندان و... داشته باشیم ، مطمئناً اعمال ما در این روزها مورد تأیید بلکه تشویق دین اسلام است.
از طرف دیگر بنابر فرمایش حضرت علی (علیه السَّلام) : «هر روز که در آن نافرمانی خدا نشود، عید است.»(4)
،چنانچه در نوروز از گناه و کارهای خلاف دوری کرده و به کارهایی مشغول شویم که ما را به خدا نزدیک کند ، برای ما عید واقعی خواهد بود.
عبادت خداوند ، قرائت قرآن، نظافت خانه و لباس نو بر تن کردن ، نه تجمّل گرایی و فخر فروشی کردن ، و همچنین روزه داشتن و به دیدار دوستان و خویشان رفتن، بسیار پسندیده و ارزشمند است.
باری، اعتقاد به نامیمونی روز سیزدهم فروردین، واجب بودن سفره هفت سین و برگزاری مراسم چهارشنبه سوری، چون علّت عقلانی و شرعی ندارد، محکوم و مطرود است.
پی نوشت ها :
1) بِحارالانوار، ج 59، صص 1 -92
2) وسائل‏الشّیعه، ج 7
3) بِحارالانوار، ج 59، صص 2 - 100
4) ابن ابی الحدید، شرح نهج البلاغه ج 20، ص 73
پایتخت
#3 ارسال شده : 1390 اسفند شنبه, 20 09:54:26(UTC)

رتبه: عضو

تاریخ عضویت: 1388/11/23(UTC)
ارسالها: 16
امتیازات: 48
Man

تشکرها: 1 بار
1 تشکر دریافتی در 1 ارسال

جالب بود مستانه

توی روایات ما ظاهرا هر روز که عید باشه مستحب هست روزه بگیریم . جالبه!

shahab
#4 ارسال شده : 1390 اسفند شنبه, 20 12:42:07(UTC)

رتبه: عضو فعال

تاریخ عضویت: 1388/08/24(UTC)
ارسالها: 120
امتیازات: 237

تشکرها: 0 بار
1 تشکر دریافتی در 1 ارسال

پایتخت نوشته است:

جالب بود مستانه

توی روایات ما ظاهرا هر روز که عید باشه مستحب هست روزه بگیریم . جالبه!

معمولا روز عید همه شیرینی می دن تفریح می رن و بخور بخوره اونوقت شما می گید باید روزه بگیرن

هلووو
#5 ارسال شده : 1390 اسفند یکشنبه, 21 09:54:35(UTC)

رتبه: عضو فعال

تاریخ عضویت: 1388/11/23(UTC)
ارسالها: 150
امتیازات: 173

تشکرها: 2 بار
10 تشکر دریافتی در 8 ارسال

shahab نوشته است:

 

معمولا روز عید همه شیرینی می دن تفریح می رن و بخور بخوره اونوقت شما می گید باید روزه بگیرن

راست می گی، عید برای بخور بخوره

البته عیدی که خدا می گه با عیدی که ما می گیم و معناش بخور بخوره فرق می کنه.

هر دوش توش خوشحالی هست اما کیفیتش فرق فوکوله

مرسدس بنز
#6 ارسال شده : 1390 اسفند ﺳﻪشنبه, 23 16:15:54(UTC)

رتبه: عضو

تاریخ عضویت: 1390/07/26(UTC)
ارسالها: 18
امتیازات: 54

تشکرها: 0 بار
1 تشکر دریافتی در 1 ارسال

هلووو نوشته است:

 

راست می گی، عید برای بخور بخوره

البته عیدی که خدا می گه با عیدی که ما می گیم و معناش بخور بخوره فرق می کنه.

هر دوش توش خوشحالی هست اما کیفیتش فرق فوکوله

از یک آقایی شنیدم می گفت عید یعنی بازگشت؛ و خداوند روزی را به عنوان عید مشخص می کند که بازگشت به سوی او باشد.

و خب بازگشت به خداوند هم مایه سرور و خوشحالی است و در روزی که به خدا می رسیم  پرخوری و غیبت و رقص و ... که جایی نداره.

البته خوردن شیرینی و ابراز خوشحالی هم در اعیاد اسلامی مرسوم هست و منظورم این نیست که اصلا نباید شادی ظاهری داشت. و البته مومن همیشه چهره خندان و مسرور دارد و که این بحث ها را هم باید در نظر داشت.

نمی دونم چقدر این حرف درست هست، از نظراتتون استفاده می کنم.

azadi
#7 ارسال شده : 1390 اسفند ﺳﻪشنبه, 23 20:13:55(UTC)

رتبه: عضو فعال

تاریخ عضویت: 1388/08/24(UTC)
ارسالها: 500
امتیازات: 866

تشکرها: 4 بار
12 تشکر دریافتی در 9 ارسال

با سلام و تشکر از مطالب خوب دوستان می خواستم در این یادداشت علت اینکه "نوروز" رو "نوروز " گفتند رو براتون بنویسم :

نوروز به معنای روز نو، عید اول سال، روز اول فروردین كه جشن ملی ایرانیان است، نوروز سلطانی هم می گویند. نوروز در زمان های قدیم در اول بهار نبود، بلكه در فصول سال می گشت و گاه به بهار و گاه به تابستان و گاه به زمستان می افتاد. در سال 471 ق به فرمان جلال الدین ملكشاه سلجوقی (465 ـ 485) عمرخیام و چند منجم دیگر تقویم جلالی را تنظیم كرده و نوروز را در اول بهار یا نخستین روز برج حمل قرار دادند.(1)

در ایران باستان دو جشن داشتند، یكی جشن مهرگان در آغاز فصل سرما و جشن نوروز در آغاز فصل گرما كه از اول فروردین آغاز می شد و هر دو را به خاطر آغازین روز فصل گرما و یا سرما نوروز می گفتند و مدت اجرای جشنها در نوروز چند روز بود.(2)

و گفته شده به این خاطر آن را نوروز نامیده اند كه در آن روز جمشید پادشاه ایران (باستان) مردم را بشارت داد به بی مرگی و تندرستی و آموزندگی و هم در این روز بود كه كیومرث دیو را كشت.(3)

فردوسی شاعر شیرین سخن پارسی گوی، درباره علت نامیده شدن این روز به نوروز چنین می سراید:

جهان انجمن شد بر تخت روی

فرومانده از فرة بخت اوی

بجمشید برگوهر افشاندند

هر آن روز را روز نو خواندند

سرسال نو هرمز فَروَدین

بر آسوده از رنج تن دل ز كین

بزرگان به شادی بیاراستند

می و جام و رامشگران خواستند

چنین روز فرخ از آن روزگار

بماند از آن خسروان یادگار(4)

فردوسی نیز معتقد است كه نوروز آغازین روز پادشاهی جمشید است كه شادی و سلامتی را برای مردمان خود نوید داده است و آن را بدان جهت نوروز نامیده اند. مورخینی مثل مسعودی نیز نوروز را روز اول بهار و اول فروردین نامیده اند كه آغاز فصل گرما بعد از سپری شدن فصل سرماست.(5)

یعقوبی نیز درباره نوروز چنین آورده است: «اول سال ایرانیان روز نوروز یعنی روز اول فروردین است كه در نیسان و آذار می باشد و هنگامی كه خورشید به برج حمل درآمده است، این روز عید بزرگ ایرانیان است دیگر عید مهرگان یعنی روز شانزدهم مهرماه است. در میان نوروز و مهرگان صد و هفتاد و پنج روز یعنی پنج ماه و بیست و پنج روز فاصله است...».(6)

در عید بزرگ سال نوروز (روز اول فروردین و آغازین روز فصل بهار) و مهرگان (در فصل پائیز) بزرگان هدایا تقدیم... می كردند هر كس چیزی را كه بسیار دوست می داشت، هدیه می كرد.(7)

درباره سبب نامیده شدن نوروز در نزد ایرانیان علاوه بر مطالب فوق، سخنان بسیاری گفته شده است از جمله دانشمند بزرگ ایرانی جناب ابوریحان بیرونی (360 ـ 440) مطالب بسیار شیوا و زیبایی نوشته كه به اختصار اشاره می شود:

«نخستین روز فروردین نوروز است كه اولین روز سال نو است و نام پارسی آن بیان كننده این معنا است و این روز با وارد شدن آفتاب به برج سرطان آغاز می شود... خورشید در مكانی قرار می گیرد كه ... نزول باران و برآمدن شكوفه ها و برگ آوردن درختان تا هنگام رسیدن میوه ها و تمایل حیوانات به تناسل و آغاز نو تا تكامل و (بلوغ نهایی و رسیدن میوه ها) طی كند. این بود كه نوروز را دلیل پیدایش و آفرینش جهان دانستند و گفته اند در این روز بود كه خداوند افلاك را پس از آن كه مدتی ساكن بودند به گردش در آورد و ستارگان را پس از چندی متوقف گردانید و خورشید را... آفرید و... آغاز شمارش از این روز شد و گفته اند كه خداوند عالم سفلی را در این روز آفرید و كیومرث در این روز به شاهی رسید... و نیز گفته اند، خداوند در این روز خلق (آدم) را آفرید. نقل شده از پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ از ابن عباس كه در روز نوروز جامی سیمین كه پر از حلوا بود برای پیغمبر هدیه آوردند و آن حضرت پرسید كه این چیست؟ گفتند امروز روز نوروز است، پرسید كه نوروز چیست؟ گفتند عید بزرگ ایرانیان است. پیامبر فرمود: آری در این روز بود كه خداوند... هزاران مردم را پس از مرگشان زنده نمود و بر آنها باران به دستور خدا بارید... و روزی است كه سلیمان آغاز پادشاهی نموده است... گفته شده كه در این روز فیروز (نام فرشته) ارواح را برای آفرینش مردم حركت می داد و فرخنده ترین ساعات، آفتاب است كه در صبح نوروز فجر و سپیده در نزدیك ترین نقطه زمین واقع می شود و نگاه كردن به خورشید بركت است و نام نوروز به زبان پارسی هرمزد است كه اسم خدای تعالی است (چون خداوند در هر لحظه نوآفرین است).

برخی از علمای ایران می گویند سبب اینكه این روز را نوروز می نامند، این است كه در ایام تهمورث صابئه آشكار شدند و چون جمشید به پادشاهی رسید دین را تجدید كرد و این كار خیلی  بزرگ به نظر آمد و آن روز را كه روز تازه ای بود، جمشید عید گرفت اگر چه پیش از این هم نوروز بزرگ و معظم بود... و در این ایام گفته شده است كه خداوند آفرینش جهان را تمام كرد و (زرتشت پیامبر (مجوس) در این روز به پیامبری برگزیده شد.

و ایرانیان این روز را روز قسمت سعادت می دانند و روز امید نام نهادند ـ چون در این روز آغاز زنده شدن طبیعت و زندگی هستی است كه امید را در دل زنده می كند ـ همچنین گفته شده در این روز شر ابلیس از مردم برچیده شد و هر چوب خشكی سبز شد و مردم گفتند (روز نو) و هر كس در این روز در طشتی جو كاشت، سپس این رسم در ایرانیان پایدار ماند ـ كه امروز سبزی در سفره هفت سین می چینند ـ و...(8)

پاورقی:

1. معین، محمد، فرهنگ، تهران، امیركبیر، ج هشتم، 71، ج 4، ص 4842، و ابوریحان بیرونی، آثار الباقیه، ترجمه اكبر دانا سرشت، تهران، امیركبیر، چ سوم،63 ، ص 290، و فرهنگ عمید، واژة نوروز.

2. فرهنگ معین، پیشین، به نقل از ابوریحان بیرونی، التفهیم، ص 253.

3. همان، ص 254.

4. فردوسی، شاهنامه، تهران، امیر كبیر، چ ششم، 1366، ص 28.

5. مسعودی، مروج الذهب، ترجمه پاینده، تهران، علمی فرهنگی، چ چهارم، 1370، ج 1، ص 554.

6. ابن واضح یعقوبی، تاریخ یعقوبی، ترجمه آیتی، تهران، علمی فرهنگی، چ هفتم، 1374، ج 1، ص 216 ـ 217.

7. كریستین سن، ایران در زمان ساسانیان، ترجمة رشید یاسمی، تهران، دنیای كتاب، چ نهم، 74، ص 536.

8. اقتباس ابوریحان بیرونی، پیشین، ص 324.

منبع : نرم افزار پاسخ

کاربرانی که در حال مشاهده انجمن هستند
میهمان
انجمن علمی فرهنگی پایگاه استاد شهید مرتضی مطهری » » مناظرات و مباحثات آزاد » آیا عید نوروز ریشه دینی دارد؟
جهش به انجمن  
شما مجاز به ارسال مطلب در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ارسال پاسخ در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به حذف مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ویرایش مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ایجاد نظر سنجی در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به رای دادن در این انجمن نمی باشید.

Silver Theme Created by CRCIS (پایگاه شهید مرتضی مطهری)
با استفاده از YAF | YAF © 2003-2010, Yet Another Forum.NET
این صفحه در مدت زمان 0/091 ثانیه ایجاد شد.