ورود به عنوان میهمان جستجو | عناوین فعال | ورود | ثبت نام

انجمن علمی فرهنگی پایگاه استاد شهید مرتضی مطهری » » مناسبتها » بمناسبت نوروز
بمناسبت نوروز
نگین
#1 ارسال شده : 1388 اسفند ﺳﻪشنبه, 25 14:25:39(UTC)

رتبه: عضو فعال

تاریخ عضویت: 1388/11/27(UTC)
ارسالها: 192
امتیازات: 577
Woman
مکان: کرج

تشکرها: 23 بار
12 تشکر دریافتی در 11 ارسال
سامان جدّ اعلاى سامانيان كه از احفاد سلاطين ساسانى است و خود از بزرگان بلخ بوده است در حدود قرن دوم، و جدّ اعلاى خاندان قابوس كه آنها نيز حكومت و فرمانروايى يافتند در قرن سوم، و مهيار ديلمى شاعر زبردست و معروف ايرانى در اواخر قرن چهارم هجرى به دين اسلام گرويدند.
مردم طبرستان و قسمتهاى شمالى ايران تا سيصد سال پس از هجرت هنوز دين جديد را نشناخته بودند و با دولت خلفا به دشمنى برمى‏خاستند. بيشتر مردم کرمان در تمام مدت خلافت امويها زردشتى ماندند و در روزگار اصطخرى (صاحب كتاب المسالك والممالك) زردشتيان فارس اكثريت را تشكيل مى‏داده‏اند. مَقْدِسى صاحب كتاب احسن التقاسيم نيز كه از مورخان و جغرافى نويسان بزرگ جهان اسلام است و خود به ايران مسافرت كرده است، در صفحه 39 و 420 و 429 كتاب خود از زردشتيان فارس و نفوذ بسيار آنها و احترام آنها نزد مسلمانان كه از ساير اهل ذمّه محترم‏تر بوده‏اند ياد كرده است.
بنا به گفته اين مورخ، در جشنهاى زردشتيان در آن وقت همه بازارهاى شهر راآذين مى‏بسته‏اند و در عيدهاى نوروز و مهرگان، مردم شهر در سرور و شادى با ايشان هماهنگ مى‏شده‏اند. مقدسى در صفحه 323 احسن التقاسيم راجع به مذهب اهل خراسان مى‏گويد: «در آنجا يهودى بسيار است و مسيحى كم و اصنافى از مجوس در آنجا هستند». مسعودى مورخ اسلامى متوفّى‏ در نيمه اول قرن چهارم كه او نيز به ايران مسافرت كرده است و با اينكه ايرانى نيست به تاريخ ايران و آثار ايران علاقه خاصى نشان مى‏دهد در كتاب التنبيه و الاشراف صفحات 91 و 92 از خاندان محترمى از مردم اصطخر نام مى‏برد كه كتاب تاريخ جامعى از دوره ساسانيان در دست داشته‏اند و مسعودى از آن كتاب استفاده كرده است. مسعودى حتى نام موبد زمان خود را مى‏برد. معلوم مى‏شود موبد زردشتيان به اعتبار عده فراوان زردشتى شخصيت ممتازى به شمار مى‏آمده است.
مسعودى در جلد اول مروج الذهب صفحه 382 تحت عنوان «فى ذكر الاخبار عن بيوت النيران و غيرها» از آتشكده‏هاى زردشت ياد مى‏كند. از آن جمله از آتشكده‏اى در «دارابجرد» نام مى‏برد و مى‏گويد: در اين تاريخ كه سال 332 هجرى است، آن آتشكده موجود است و مجوس آن اندازه كه به آتش آن آتشكده احترام مى‏گزارند و آن را تعظيم و تقديس مى‏كنند، آتش هيچ آتشكده ديگر را چنين تعظيم نمى‏كنند.
اينها همه مى‏رساند كه- چنانكه گفتيم- ايرانيان تدريجاً اسلام را پذيرفته‏اند و اسلام تدريجاً و مخصوصاً در دوره‏هاى استقلال سياسى ايران بر كيش زرتشتى غلبه كرده است. عجيب اين است كه زرتشتيان در صدر اسلام كه دوره سيادت سياسى عرب است، آزادى و احترام بيشترى داشته‏اند از دوره‏هاى متأخرتر كه خود ايرانيان حكومت را به دست گرفته‏اند. هر اندازه كه ايرانيان مسلمان مى‏شدند اقليت زردشتى وضع نامناسبترى پيدا مى‏كرد، و ايرانيان مسلمان از اعراب مسلمان تعصب بيشترى عليه زردشتى‏گرى ابراز مى‏داشتند و ظاهراً همين تعصبات ايرانيان تازه مسلمان سبب شد كه عده‏اى از زرتشتيان از ايران به هند مهاجرت كردند و اقليت پارسيان هند را تشكيل دادند.

مجموعه‏آثاراستادشهيدمطهرى، ج‏14، ص: 102
نگین
#2 ارسال شده : 1388 اسفند ﺳﻪشنبه, 25 14:26:32(UTC)

رتبه: عضو فعال

تاریخ عضویت: 1388/11/27(UTC)
ارسالها: 192
امتیازات: 577
Woman
مکان: کرج

تشکرها: 23 بار
12 تشکر دریافتی در 11 ارسال
روز ولادت رسول اكرم صلى الله عليه و آله و همچنين روز ولادت امام ششم امام صادق عليه السلام است. امروز براى ما شيعيان قهراً روزى است كه عيد مضاعف است چون دو عيد است، دو ولادت بزرگ در اين روز واقع شده است. ولى يك گلايه از خودمان نمى‏شود نكرد و آن اينكه با اينكه از نظر ما از آن جهت كه مسلمان هستيم اين روز روز ولادت پيغمبر اكرم است و از آن جهت كه مسلمان شيعه هستيم روز ولادت امام صادق است، ولى ابراز احساساتى كه ما مردم شيعه در اين روز به خرج مى‏دهيم نه با ابراز احساساتى كه مسيحيان در ولادت مسيح به خرج مى‏دهند برابرى مى‏كند (و بلكه تناسب هم ندارد) و نه با ابراز احساساتى كه دنياى تسنن در همين روزها به مناسبت ولادت رسول اكرم مى‏كند. مى‏دانيد كه دنياى مسيحيت در ولادت مسيح چندين روز عيد رسمى خود را مى‏گيرد به طورى كه آثارش در ميان ما مسلمين هم ظاهر مى‏شود؛ و دنياى تسنن هم طولانى‏ترين عيدى كه براى خود مى‏گيرد كه تقريباً با عيد نوروز ما ايرانيها برابرى مى‏كند، همان ولادت رسول اكرم است كه تعطيل چند روزه دارند و عيد چند روزه است. البته آنها روز دوازدهم ربيع الاول يعنى پنج روز قبل از روز هفدهم را كه ما عيد مى‏گيريم روز ولادت رسول اكرم مى‏دانند، ولى عيد آنها از روز دوازدهم شروع مى‏شود و ظاهراً تا پنج روز بعد از هفدهم ادامه پيدا مى‏كند. آنچه براى ما عيد نوروز يعنى يك عيد عمومى طولانى است، در دنياى تسنن همان ايام ولادت رسول خداست. ولى در ميان ما شيعيان- كه عرض كردم اين گله را از خودمان نمى‏شود نكرد- ولادت رسول خدا مى‏آيد و مى‏گذرد و بسيارى از مردم ما احساس نمى‏كنند كه چنين روزى هم بر آ نها گذشت. و اگر تنها، مسأله تعطيل رسمى و تعطيل شدن بانكها و بيكار شدن كارمندان ادارى نبود، اساساً كوچكترين احساسى در جامعه ما رخ نمى‏داد، با اينكه عيد مضاعف است. حالا اسم اين را چه مى‏شود گذاشت، من نمى‏دانم.

مجموعه‏آثاراستادشهيدمطهرى، ج‏16، ص: 192


نگین
#3 ارسال شده : 1388 اسفند ﺳﻪشنبه, 25 14:27:22(UTC)

رتبه: عضو فعال

تاریخ عضویت: 1388/11/27(UTC)
ارسالها: 192
امتیازات: 577
Woman
مکان: کرج

تشکرها: 23 بار
12 تشکر دریافتی در 11 ارسال
تغيير مبدأ تاريخ در كشورهاى اسلامى‏
از چيزهايى كه مايه تأسف است اين است كه در كشورهاى اسلامى غير از ايران و عربستان سعودى و افغانستان- كه گاهى در ايران خودمان هم اين زمزمه را بعضى از نويسندگان مى‏كنند- تاريخ را تغيير داده‏اند. اينها البته از دوران استعمار، تاريخ خودشان را به تاريخ مسيحى تبديل كرده‏اند. از زمانى كه كشور عثمانى كه يك دولت نسبتاً مستقل بود متلاشى شد و استعمار انگلستان و فرانسه و برخى كشورهاى ديگر [در دنياى اسلام‏] نفوذ كرد، يكى از كارهايى كه كردند اين بود كه تاريخ اسلامى و هجرى را تبديل به تاريخ مسيحى كردند و هنوز هم به همان صورت است. شما الآن اگر در مصر هم برويد كه عاصمه كشورهاى عربى اهل تسنّن‏است ماههايشان ماههاى فرنگى و تاريخشان تاريخ مسيحى است. براى آنها اينكه الآن سال 1354 شمسى و يا 1397 قمرى است مفهومى ندارد، آنها فقط سال 1976 را مى‏شناسند كه مبدأ ميلاد مسيح است.
البته اين، كار بسيار زشتى است. مردم اين شعارها را به جهت آثارى كه در روح آنان مى‏گذارد جزء فرهنگ مى‏شمارند و حق هم دارند. امروزه در دنيا به يك سلسله مسائل كه از بعضى جهات هيچ فرقى ندارد ولى از اين نظر كه عنصرى از فرهنگ آن مردم است و در روحيه آن مردم اثر مى‏گذارد و بلكه روحيه آنان را تشكيل مى‏دهد، فوق‏العاده اهميت مى‏دهند. اگر گفته شود مثلًا براى تعيين تاريخ يك نامه يا سند، ما همين‏قدر مى‏خواهيم بدانيم كه در چه روزى بوده است و بنابراين بايد امرى را مبدأ قرار داد، ديگر چه فرق مى‏كند كه مبدأ، ميلاد مسيح باشد يا هجرت پيامبر؟ پاسخ اين است كه براى آن كار هيچ فرقى نمى‏كند اما از جنبه‏هاى ديگرى فوق‏العاده فرق مى‏كند.
شما اگر سراغ همين فرنگيها برويد مى‏بينيد براى يك سنّت بسيار بسيار كوچك، خود را به كشتن مى‏دهند. ببينيد همين ايرانيهاى خودمان براى اينكه سنتهاى ايرانى و به قول خودشان فرهنگ ايرانى را بخواهند زنده كنند، كوشش مى‏كنند كارهايى را كه از اولِ اول خرافه محض بوده است زنده كنند، چون فكر مى‏كنند كه مليت ايرانى را بدون اينها نمى‏توان نگه داشت. مثلًا تخم‏مرغ رنگ كردن در نوروز يك رسم ايرانى است. اين كار با اينكه كار چرندى است ولى مى‏گويند براى اينكه اين رسم ايرانى و عمومى كه همه مردم به آن خو گرفته‏اند به صورت يك مشخِّص روحى ايرانى از غير ايرانى باقى بماند اين رسم تخم‏مرغ رنگ‏كردن در نوروز را نگذاريد فراموش شود، آن را زنده نگه داريد. در مورد آتش شب چهارشنبه آخر سال- كه نمونه‏اى از آتش‏پرستى‏هاى قديم است كه نه تنها چيز خوبى نيست بلكه خيلى چيز بدى هم هست- همين را مى‏گويند فقط براى اينكه به قول اينها فرهنگ را (اين فرهنگ، معنايش علم و فلسفه نيست بلكه به معنى سنت است) بايد زنده نگه داشت. ولى همين آقايان وقتى كه پاى تاريخ به ميان مى‏آيد مى‏گويند حالا چه فرق دارد كه ما مبدأ تاريخ را مبدأ مسيحى بگيريم يا مبدأ اسلامى؟!

مجموعه‏آثاراستادشهيدمطهرى، ج‏27، ص: 296
کاربرانی که در حال مشاهده انجمن هستند
میهمان
انجمن علمی فرهنگی پایگاه استاد شهید مرتضی مطهری » » مناسبتها » بمناسبت نوروز
جهش به انجمن  
شما مجاز به ارسال مطلب در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ارسال پاسخ در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به حذف مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ویرایش مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ایجاد نظر سنجی در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به رای دادن در این انجمن نمی باشید.

Silver Theme Created by CRCIS (پایگاه شهید مرتضی مطهری)
با استفاده از YAF | YAF © 2003-2010, Yet Another Forum.NET
این صفحه در مدت زمان 0/055 ثانیه ایجاد شد.