ورود به عنوان میهمان جستجو | عناوین فعال | ورود | ثبت نام

انجمن علمی فرهنگی پایگاه استاد شهید مرتضی مطهری » » قرآن و حدیث » تصوّف
تصوّف
آنتی شبهه
#1 ارسال شده : 1388 اسفند پنجشنبه, 20 15:14:09(UTC)

رتبه: عضو فعال

تاریخ عضویت: 1388/12/04(UTC)
ارسالها: 37
امتیازات: 180-
مکان: ورامین

تشکرها: 0 بار
1 تشکر دریافتی در 1 ارسال
تصوّف مخالف شيعه نيست چون علماي شيعه، بر عليه آنها كتابي ننوشته‌اند.
abbase1385
#2 ارسال شده : 1388 اسفند پنجشنبه, 20 17:20:35(UTC)

رتبه: عضو فعال

تاریخ عضویت: 1388/09/29(UTC)
ارسالها: 357
امتیازات: 1,004

تشکرها: 2 بار
31 تشکر دریافتی در 25 ارسال

با سلام به همه اعضا
به نظر من این نظر اصلا درست نیست زیرا تردیدی نیست كه تصوّف ریشه‌های غیر اسلامی دارد و از خارج وارد جامعه اسلامی شده[1] و منشأ آن مسیحیّت، آداب و افكار هندی مانی[2] و فلسفه یونان مخصوصاً نو افلاطونی می‌باشد.[3] و از اصول واقعی اسلام منحرف است و به همین جهت فقهای عظیم‌الشأن شیعه نیز با پیروی از اهل بیت علیهم السلام در طول تاریخ در برابر این دسته، ایستادگی كرده و با بیان و قلم، عرصه را بر آنها تنگ نموده‌اند و همیشه مردم را از پیروی صوفیان بر حذر داشته‌اند.
شیخ حرّّ عاملی صاحب كتاب وسائل ‌الشیعه صدها روایت در مذمت صوفیه نقل كرده است و خود او نیز در ابطال تصوّف و نكوهش آن می‌نویسد: «شیعه امامیّه و جمیع طائفه اثنی‌ عشریة بر بطلان مذهب تصوّف و رد بر صوفیة از زمان پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله و ائمه معصومین علیهم السلام تا زمان حاضر اجماع داشته‌اند و همواره شیعیان به تبعیّت از امامان معصومشان در پی انكار صوفیه بوده‌اند.[4]، و هم ایشان در جای دیگر از كتاب خود می‌نویسد: «تمام شیعه، صوفیّة را انكار نموده‌اند و از امامان خویش احادیث بسیاری در نكوهش آنان نقل كرده‌اند و علمای شیعه كتابهای بسیاری در ردّ این گروه و اثبات كفر آنان تألیف نموده‌اند كه از جمله كتاب شیخ مفید در ردّ بر اصحاب، جلّاح است كه در آن آمده است كه صوفیه در اصل دو فرقه می‌باشد، جلولیّه و اتحادیّه»[5]
در این راستا علما و بزرگان شیعه كه افكار و آراء باطل صوفیه و حقیقت تصوّف را خوب می‌شناسند؛ بر علیه آنها كتاب و یا رساله نوشته‌اند كه از جمله: علامه آل آقا در كتاب «فضایح صوفیه» اسامی 120 كتاب مهم و تحقیقی در این مورد را ذكر می‌كند، از آنجا كه ذكر همه آنها در حوصله این نوشتار نیست به برخی از آنها اشاره می‌شود:
1 . الرد علی الصوفیّه الغالیه، تألیف حسین بن سعید اهوازی از اصحاب امام رضا ـ علیه السّلام ـ .
2 . رد بر حسن بصری، تألیف فضل بن شاذان.
3 . كسر الأصنام در ابطال تصوّف، ملاصدرا، صدرالمتألهین صاحب كتاب اسفار اربعه.
4 . الرد علی الصوفیه، ابوالفتح محمد بن علی الكراجكی.
5 . المطاعن المجرمیّه فی ردّ صوفیه، شیخ نورالدین أبی الحسن علی بن عبدالعالی الكركی.
6 . عین الحیاه، محمد باقر مجلسی.
7 . الرد علی اهل الشهود القائلین بوحده الوجود، ملّا سعید لاهیجانی.
8 . الرد علی الصوفیه، تألیف ملّا اسماعیل بن محمدحسین مازندرانی.
9 . الرد علی الصوفیه، سید قاضی هاشمی دزفولی.
10. كلمه فی التصوّف، محمدصالح مازندرانی سمعانی.
11 . ارشادیّه رد بر صوفیه، شیخ علی معصومی گنابذی.
12 . حجّت قوی رد بر مولوی و مثنوی، شیخ جواد خراسانی.
13 . كشف‌التهمه، تألیف ذبیح الله محلاتی.
14 . میزان‌المطالب، تألیف میرزا جواد تهرانی.
15 . خیراتیه، آقا محمدعلی بن علّامه وحید بهبهانی.
16. تنبیه‌الغافلین، آقا محمد بن آقا محمد علی بن وحید بهبهانی.
آنچه ذكر شد بخشی از كتابهایی است كه به طور مستقل توسط فقها و اندیشمندان شیعه امامیه از زمان امامان معصوم علیهم السلام تا به حال در ابطال عقاید و باورهای پشمینه ‌پوشان (صوفیه) تألیف شده است، اما كتابهای كه قسمتی از آنها در رد این گروه نوشته شده و یا فصل خاصی به این موضوع اختصاص داده شده بسیار زیاد است كه نیاز دارد در این مورد منبع‌شناسی مستقل صورت گیرد.


[1] . مطهری، مرتضی، آشنایی با علوم اسلامی، ج 2، ص 98، تهران، صدرا، بسیت و دوم 1378 ه.
[2] . مشكور، جواد، فرهنگ فرق اسلامی، ص 306، مشهد، آستان قدس رضوی، 1368 ه.
[3] . لاهیجی، محمد، مقدمه مفاتیح الاعجاز، ص 36، تهران، سعدی، پنجم، 1371 ه.
[4] . حرعاملی، الاثنی‌عشریه، ص 44، قم، دارالكتب العلمیه، بی‌تا.
[5] . همان، ص 52.

نگین
#3 ارسال شده : 1388 اسفند ﺳﻪشنبه, 25 15:34:21(UTC)

رتبه: عضو فعال

تاریخ عضویت: 1388/11/27(UTC)
ارسالها: 192
امتیازات: 577
Woman
مکان: کرج

تشکرها: 23 بار
12 تشکر دریافتی در 11 ارسال
ممنون از عباس جون که جواب های خوبی میذارند
msh
#4 ارسال شده : 1391 خرداد پنجشنبه, 11 12:05:38(UTC)

رتبه: عضو فعال

تاریخ عضویت: 1388/11/19(UTC)
ارسالها: 210
امتیازات: 400

تشکرها: 3 بار
7 تشکر دریافتی در 7 ارسال

به گزارش خبرنگار آیین و اندیش خبرگزاری فارس، فرقه گنابادی با شعار فریبنده دستگیری از افراد جویای حقیقت، مدعی است که قطب‌هایشان مقامی نزدیک به خداوند را دارند و بی‌شک ایشان را مصون از خطا و اشتباه می‌دانند. از این روست که افراد فرقه تمام دستورات قطب را مو به مو اجرا می‌کنند و برای او مقام مصونیت قائل هستند.

و حالا یکی از شیوخ فرقه گنابادی ساکن شهرستان گراش استان فارس، مصون بودن از هر گونه خطا و اشتباه را معنی کرد و هر چه را که اقطاب و گذشتگانش رشته بودند، پنبه کرد. این شیخ گنابادی با وجود کهولت سن به دختران جوان فرقه تعرض و دست‌درازی کرد که البته با این عملش برملا شد و خانواده‌ها شکایاتشان را نزد قطب فرقه بردند.

بعد از شکایات خانواده‌ها و آشکارشدن حرکات غیر اخلاقیش، این شیخ فرقه ناچار به اعتراف شد.

نقل از خبرگزاری فارس

شیدا
#5 ارسال شده : 1391 خرداد یکشنبه, 21 13:50:43(UTC)

رتبه: عضو فعال

تاریخ عضویت: 1388/11/20(UTC)
ارسالها: 164
امتیازات: 205
Woman
مکان: تهران

تشکرها: 29 بار
20 تشکر دریافتی در 18 ارسال

آنتی شبهه نوشته است:
تصوّف مخالف شيعه نيست چون علماي شيعه، بر عليه آنها كتابي ننوشته‌اند.

با سلام به نظر من از آنجایی که بین عرفان و تصوف مشابهت هایی وجود داره باید به وجه تمایز بین این دو پرداخته شود استاد شهید علامه مطهری در کتاب آشنايي با علوم اسلام، قسمت عرفان، درس اول. می فرمایند :

درباره عرفان از دو جنبه مي توان بحث و تحقيق كرد. يكي از جنبه اجتماعي و ديگري از جنبه فرهنگي.

اهل عرفان هرگاه با عنوان فرهنگي ياد شوند با عنوان «عرفا» و هرگاه با عنوان اجتماعي شان ياد شوند غالباً به عنوان «متصوفه» ياد مي شوند.

عرفان به عنوان يك دستگاه فرهنگي داراي دو بخش است: بخش عملي و بخش نظري.

بخش عملي: عبارت است از آن قسمت كه روابط و وظايف انسان را با خودش و يا جهان و يا خدا بيان كرده و توضيح مي دهد.

عرفان در اين بخش مانند اخلاق است، يعني يك «علم» عملي است كه درباره «چه بايد كرد»ها بحث مي كند با اين تفاوت كه:

اولا: عرفان درباره روابط انسان با خودش و با جهان و با خدا بحث مي كند و عمده نظرش درباره روابط انسان با خداست. و حال آنكه همه سيستمهاي اخلاقي ضرورتي نمي بينند كه درباره روابط انسان با خدا بحث كنند، فقط سيستمهاي اخلاقي مذهبي اين بحث را مورد عنايت و توجه قرار مي دهند.

ثانياً: سير و سلوك عرفاني هم چنان كه از مفهوم اين دو كلمه پيداست پويا و متحرك است، بر خلاف اخلاق كه ساكن است. يعني در عرفان سخن از نقطه آغاز است و از مقصدي و از منازل و مراحلي كه به ترتيب سالك بايد طي كند تا به سر منزل نهايي برسد.

ثالثاً: عناصر روحي اخلاقي محدود است به معاني و مفاهيمي كه غالباً آنها را مي شناسند، اما عناصر روحي عرفاني بسي وسيع تر و گسترده تر است.

بخش نظري عرفان: بخش ديگر عرفان مربوط است به تفسير هستي. يعني تفسير خدا و جهان و انسان، عرفان در اين بخش مانند فلسفه است و مي خواهد هستي را تفسير نمايد، بر خلاف بخش اول كه مانند اخلاق است و مي خواهد انسان را تغيير دهد. همچنانكه در بخش اول، با اخلاق تفاوتهائي داشت در اين بخش با فلسفه تفاوتهائي دارد. نتيجه مي گيريم كه عرفان با تصوف تفاوتي ندارد، يك چيز است كه دو جنبه دارد. اما اخلاق با عرفان متفاوت است هم در روش و هم در هدف.

کاربرانی که در حال مشاهده انجمن هستند
میهمان
انجمن علمی فرهنگی پایگاه استاد شهید مرتضی مطهری » » قرآن و حدیث » تصوّف
جهش به انجمن  
شما مجاز به ارسال مطلب در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ارسال پاسخ در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به حذف مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ویرایش مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ایجاد نظر سنجی در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به رای دادن در این انجمن نمی باشید.

Silver Theme Created by CRCIS (پایگاه شهید مرتضی مطهری)
با استفاده از YAF | YAF © 2003-2010, Yet Another Forum.NET
این صفحه در مدت زمان 0/067 ثانیه ایجاد شد.