ورود به عنوان میهمان جستجو | عناوین فعال | ورود | ثبت نام

انجمن علمی فرهنگی پایگاه استاد شهید مرتضی مطهری » » مناسبتها » چهار شنبه سوری
چهار شنبه سوری
شیدا
#1 ارسال شده : 1388 بهمن یکشنبه, 25 13:46:07(UTC)

رتبه: عضو فعال

تاریخ عضویت: 1388/11/20(UTC)
ارسالها: 164
امتیازات: 205
Woman
مکان: تهران

تشکرها: 29 بار
20 تشکر دریافتی در 18 ارسال
تاریخچه چهار شنبه سوری چیه ؟
داریوش
#2 ارسال شده : 1388 بهمن چهارشنبه, 28 14:45:33(UTC)

رتبه: عضو فعال

تاریخ عضویت: 1388/11/27(UTC)
ارسالها: 297
امتیازات: 777

تشکرها: 1 بار
6 تشکر دریافتی در 5 ارسال
یك دسته از جشن‌های اقوام آریایی، جشن‌های آتش است كه از میان دو جشن سده و جشن چهارشنبه سوری از شهرت بیشتری دارد. جشن آذرگان و جشن شهریورگان نیز از جشن‌های آتش بوده‌اند كه فراموش شده‌اند.
جشن سوری یا چهارشنبه سوری كه اینك در شب چهارشنبه آخر سال با مراسم و آداب ویژه‌ای برگزار می‌شود، یكی از جشن‌های پرشكوه و سرشار از مراسم و شعایر بوده است.
شواهد دلالت بر آن دارد كه این جشن از اوایل قرن هفتم هجری به دست فراموشی سپرده شد، سپس با عناوینی دیگر از سده‌های دهم معمول شد.
هاشم رضی در كتاب گاه شماری و جشن‌های ایران باستان، درباره چهارشنبه سوری می نویسد: «ایرانیان در یكی از چند شب آخر سال جشن سوری را كه عادت و سنتی دیرینه بود، با آتش‌افروزی همگانی برپا می‌كردند.
اما چون اساس تقسیم آنان در روزشماری بر آن پایه نبود كه ماه را به چهار هفته با نام‌های كنونی روزها بخش كنند، لاجرم در شب چهارشنبه آخر سال چنین جشنی برگزار نمی‌شد. روزشماری كنونی بر اثر ورود اعراب به ایران باب شد. بی‌گمان سالی كه این جشن به شكلی گسترده بر پا بوده مصادف با شب چهارشنبه شده است و چون در روزشماری تازیان چهارشنبه نحس و بدیمن به شمار می‌آمده از آن تاریخ به بعد شب چهارشنبه آخر سال را با جشن سوری به شادمانی پرداخته و بدین وسیله می‌كوشیدند نحوست چنین شبی را از بین ببرند.»
یكی از مراسم قابل توجه در شب چهارشنبه سوری و سایر مراسم زرتشتیان، فراهم آوردن آجیل مشكل گشاست. زرتشتیان به این آجیل هفت مغزینه لرك می‌گویند.
این آجیل كه به آجیل گهنبار هم معروف است شامل هفت مغزینه یا میوه خشك است: پسته، بادام، سنجد، كشمش، گردو، انجیر و خرما كه گاهی در لابه‌لای این آجیل تكه‌های كوچك نبات و نارگیل هم دیده می‌شود. این آجیل در مراسم مختلف زرتشتیان از جمله: آفرین گان‌ها، گهنبارها، جشن‌خوانی، جشن‌نوزادی و در مراسم سدره پوشی و سایر اعیاد به مدعوین داده می‌شود.
حزب الله
#3 ارسال شده : 1388 بهمن جمعه, 30 00:42:23(UTC)

رتبه: عضو فعال

تاریخ عضویت: 1388/11/13(UTC)
ارسالها: 101
امتیازات: 188

تشکرها: 1 بار
9 تشکر دریافتی در 8 ارسال
تاریخچش هرچه بوده الان که نماد بی عقلی یه عده شده که با جون خودشون و یه عده آدم بی گناه بازی می کنند
msh
#4 ارسال شده : 1390 اسفند پنجشنبه, 18 12:22:19(UTC)

رتبه: عضو فعال

تاریخ عضویت: 1388/11/19(UTC)
ارسالها: 210
امتیازات: 400

تشکرها: 3 بار
7 تشکر دریافتی در 7 ارسال

چهارشنبه سوري

چهارشنبه سوري آييني تماما ايراني نيست

در آخرين سه شنبه هر سال مراسمي به نام چهارشنبه سوري برگزار مي شود. معمولا در توصيف اين جشن گفته مي شود كه رسمي است كهن كه به ايران باستان باز مي گردد اما در اين مقاله بخشي از اين ادعا زير سوال مي رود. به نكات زير توجه كنيد.

1- در آيين زرتشت و ايران كهن چهارشنبه نبوده است !
علت اينكه چهارشنبه سوري در ايران كهن و آيين زرتشت نبوده، بسيار ساده است چون در تقويم باستاني ايرانيان اصلا چهارشنبه و ايام هفته وجود نداشته است. تقويم ايران باستان شامل دوازده ماه سي روزه بوده و در سال كبيسه پنج روز به سال اضافه مي كردند. هر كدام از روزهاي ماه را نيز به نام يكي از فرشتگان نامگذاري كرده بودند. بنابراين اصلا چهارشنبه اي وجود نداشته و اساسا تقسيم بندي روزهاي ماه به هفته به بعد از ورود اسلام به ايران باز مي گردد.

2- در ايران شب سوري بوده است :
در كتاب تاريخ بخارا اشاره شده كه منصور بن نوح از شاهان ساماني در نيمه اول سده چهارم هجري جشني را برگزار مي كند كه موجب آتش سوزي در قصر او نيز مي شود:
«..... و چون امير سديد منصور بن نوح به ملك بنشست اندر ماه شوال سال سيصد و پنجاه به جوي موليان، فرمود تا آن سراي ها را ديگر بار عمارت كردند و هر چه هلاك و ضايع شده بود بهتر از آن به حاصل كردند. آن گاه امير سديد به سراي بنشست و هنوز سال تمام نشده بود كه چون شب سوري چنانكه عادت قديم است، آتشي عظيم افروختند. پاره اي آتش به جست و سقف سراي در گرفت و ديگر باره جمله سراي بسوخت و امير سديد هم در شب به جوي موليان رفت .....»(‌تاريخ بخارا – تاليف ابوبكر محمد بن جعفر نرشخي به نقل از عصر ايران)

آنچه از اين بخش برداشت مي شود اين است كه بطور يقين اين جشن در 350 هجري و در ماه شوال كه مصادف با پايان سال شمسي بوده توسط يكي از شاهان ساماني در بخارا و جوي موليان برگزار شده است و آنجا كه نگارنده به «عادت قديم است» اشاره مي كند مشخص مي شود كه اين جشن از سالها و بلكه سده هاي پيش در ايران رايج بوده است. اما هيچ اشاره اي به روز آن نشده، يعني شب چهار شنبه سوري.
بنابراين چهارشنبه سوري ملقمه اي است از آيين "جشن سور " ايرانيان باستان + نحوست چهارشنبه در نزد اعراب + ترقه بازي چيني ها

3- چهارشنبه براي اعراب نحس بوده است :
در روزشماري قديم اعراب، چهار شنبه روز منحوس و نا مباركي شمرده مي شده است. لذا سعي مي كردند شب چهار شنبه را كه نحس و نا مبارك بوده را با جشن و سرور بگذرانند و در آن شب و روز دست از خريد و فروش و كسب و كار بكشند چرا كه اعتقاد داشتند به دليل نحسي چهار شنبه هر معامله و كسبي كه در آن شب و روز نيز انجام شود نامبارك خواهد بود، جاحظ در تاليف خود به چهار شنبه يا يوم الرباع اشاره ميكند و ميگويد: « وَ الاِربَعاء يَوم ضنك و نَحس »(به نقل از عصر ايران)
همچنين منوچهري دامغاني نيز در يكي از اشعار خود به نحسي اين روز اشاره كرده و گفته :
چهار شنبه كه روز بلاست باده بخور
بسا تكين مي خور تا به عافيت گذرد

4- زرتشتيان آتش را نمي پرستند :
بر اساس تعليمات زرتشت آتش يكي از مخلوقات اهورا مزدا مي باشد و بر خلاف يك تصور نابجا تقديس آتش نه به دليل پرستش آن كه در واقع نوعي نشانه و اثر از روشنايي و حقيقت اهورا مزدا مي باشد و نقشي كنايه اي دارد. چنانچه فردوسي مي گويد:
نگويي كه آتش پرستان بَدند
پرستندگان پاك يزدان بُدند

5- ترقه بازي رسم چيني ها بوده است :
سور در لغات به معناي جشن و سرور است. اما آنچه كه امروزه به عنوان چهارشنبه سوري برگذار مي شود و از انواع ترقه ها و وسايل خطرناك آتش بازي استفاده مي شود به هيچ وجه به سور و جشن ارتباطي ندارد و با رسوم كهن ايراني هم نسبتي ندارد. گزارشهاي تاريخي قبل از ميلاد مسيح نشان مي دهد كه ترقه بازي رسم چيني ها بوده كه با ورود غربي ها به اين معادله انواع وسايل ترقه بازي به شيوه نوين كه ازجذابيت و البته مخاطرات بيشتري برخوردار هستند ساخته شده است. اين بخش نيز امروزه به چهارشنبه سوري اضافه شده است.
بنابراين چهارشنبه سوري ملقمه اي است از آيين "جشن سور " ايرانيان باستان + نحوست چهارشنبه در نزد اعراب + ترقه بازي چيني ها و در واقع آنچه كه امروزه در عمل از چهارشنبه سوري ديده مي شود بيشتر چهارشنبه سوزي است تا چهارشنبه سوري.
منبع: خبرگزاري فارس
و در ادامه .........

چهارشنبه سوري شش گام به سوي جهل و خرافه

گام اول
« چهارشنبه سوري » يك « خرافه » است و از حقيقت و واقعيت تهي. خرافه است زيرا از روي آتش پريدن و عبارت « زردي من از تو سرخي تو از من » را بر زبان جاري كردن نه زردي بيماري ها و رنج ها را از جسم و تن بيرون مي كند و نه صحت و سلامتي ها را به پيكرها وارد مي سازد.
و از اين بدتر نه تنها صحت و سلامتي نمي دهد و تندرستي نمي آفريند كه بيماري و رنج مي آورد. زيرا با آلودگي هايي كه آتش و دود توليد مي كند و محيط زيست را تيره و تار مي سازد و با آسيب هاي ناشي از انفجار مواد محترقه و آتش زا هر سلامتي به بيماري و هر آسايش به سختي تبديل مي شود! و با اين همه شگفت انگيز است كه پويندگان اين بيراهه به سرعت بخشي و شتاب گيري در حركت خود اصرار مي ورزند و هدفي را پي مي گيرند كه نمي دانند چيست! و مقصدي را دنبال مي كنند كه نمي دانند كجاست!
گام دوم
چهارشنبه سوري « جهل » است و با هر « دانايي » متضاد و متعارض زيرا گروه هايي از اقشار مختلف مردم جامعه از مسلمان و نامسلمان درس خوانده و درس ناخوانده استاد و مدرس معلم و مربي دانش آموز و دانشجو كارگر و كارمند زن و مرد كوچك و بزرگ با اتقان و اصرار اين خرافه را باور دارند و براي ترويج آن پول خرج مي كنند و وقت و انرژي صرف مي نمايند و با آب و تاب و شوق و ذوق در انتظار آمدن آن مي نشينند و از مدت ها قبل به ذخيره سازي ترقه و فشفشه و مواد منفجره و برنامه ريزي براي استفاده متناسب با تعداد اعضاي خانواده مي پردازند و هر چه مي گذرد بر آتش اشتياقشان افزوده مي شود و به ميزان افزايش جهل و ناداني علم و دانايي و شناخت آنان كاهش مي يابد.
گام سوم
چهارشنبه سوري شتاب به سوي جهل است و ناداني و گريز از عقل و خرد و دانايي زيرا «مرگ» مي آفريند و در عين حال گروه هايي از مردم به سوي آن مي روند و خود را در كام آن مي افكنند. و نيز «نقص عضو» و «قطع عضو» به وجود مي آورد و باز هم از آن استقبال مي كنند!
آيا نمي بينيم كه همه ساله گروهي در اثر فرو رفتن در اين جهل مطلق جان خويش را از دست مي دهند و به زير خاك مي روند و با دست خود از حيات و زندگي سالم دنيا محروم مي شوند!
آيا نمي نگريم در تخت بيمارستان ها پيكرهاي غرق به خون عضوهاي آسيب ديده بدن هاي سوخته چشم هاي كور شده دست و پاهاي قطع شده و ساير زيان ها و رنج هاي ناشي از انفجار موادمحترقه را!
اگر اين ها جهل نيست پس چيست و اگر جهل است چرا با تجربه و مشاهده مكرر آن باز هم در استقبال از خرافه چهارشنبه سوري سر از پا نمي شناسيم!
گام چهارم
چهارشنبه سوري از زوايه اي ديگر نيز «جهل» است و همچون ساير مصاديق جهل آزار دهنده و مختل كننده امنيت و آرامش اجتماعي مي باشد.
گرايش عملي به اين جهل است كه موجب مي گردد بسياري از دختران و زنان از ترس و هراس مزاحمت هاي ناشي از خرافه چهارشنبه سوري از منزل خارج نشوند زيرا كم اتفاق نيفتاده است كه جاهلان شرور در مقابل پاي آنها ترقه منفجر كرده اند و مواد آتش زا انداخته اند و گروهي را به شدت مجروح نموده اند و از پا انداخته اند!
همين جهل و ناداني مختل كننده آرامش و امنيت است كه گروهي از خانواده ها را در خانه زنداني مي كند و حتي از اين كه مواد آتش زايي به داخل خانه آنان بيفتد و آسيب و زياني به جان و مالشان وارد شود در بيم و اضطراب مكرر به سر مي برند!
تقيد و پايبندي جاهلانه به خرافه چهارشنبه سوري است كه موجب مي شود آژانس هاي مسافربري داخل شهر كار و فعاليتشان را يا تعطيل كنند و يا به حداقل برسانند تا هم جان خود و مسافران را از خطر مرگ و نقص عضو و آسيب هاي ديگر برهانند و هم وسايل نقليه خود را كه با آنها به رفع نياز و امرار معاش مي پردازند باآسيب و زيان و خرابي مشاهده نكنند!
گام پنجم
چهارشنبه سوري خرافه اي است پايدار جهلي است ريشه دار باور غلطي است تاثيرگذار و به شدت نفوذ كننده و فريب دهنده به گونه اي كه حتي در بعضي از خانواده هاي ديندار نيز رخنه مي كند و برخي از افراد را فريب مي دهد و به خود معتقد ومشغول مي دارد!
آن زن مسلماني كه 30 هزار تومان ترقه و مواد آتش زا راخريداري مي كند و به همراه فرزندانش در پشت بام و حياط خانه ترقه بازي مي نمايد و از اينكار به وجد و شوق مي افتد و احساس تفريح و تحول مي نمايد نمونه و مصداقي از تاثيرپذيري يك مسلمان از خرافه چهارشنبه سوري مي باشد!
آن مرد مسلماني كه با خريداري 50 هزار تومان مواد محترقه ـ با احتساب نياز خود و خانواده و يكي از اقوام و بستگانش ـ به ميهماني مي رود و در پشت بام طرقه بازي و آتش افروزي مي كنند و كودك بي گناه و ناآگاهي را در اثر بازي دادن با مواد منفجره به شدت مجروح مي سازند و نشانه هاي اين جراحت را تا آخر عمر براي او به يادگار مي گذارند و به طور قطع و يقين در بزرگسالي با ناله و مذمت و نفرين مواجه مي سازند از مصاديق ديگر قدرت نفوذ خرافه چهارشنبه سوري در ميان اقشار مختلف جامعه از جمله برخي از دينداران است!
بديهي است اين افراد و خانواده ها با اسلام آشنايي ندارند و به دينداري يكسويه و نه همه جانبه مي پردازند. زيرا اگر نسبت به فرهنگ و معارف غني و آگاهي بخش اين دين مبين شناخت و بينش كافي و لازم داشتند و به وضوح مي يافتند و مي دانستند كه اسلام به شدت با موهومات و خرافات مخالف است و در تقابل و تعارض آشتي ناپذير با آنها قرار دارد و نيز مي فهميدند كه اسلام علم را نور و جهل را ظلمت (1) و دانا را بينا و جاهل را كور مي داند(2) و بر اين اساس با چهارشنبه سوري و آثار و عوارض ناشي از آن به شدت مبارزه مي كند و اين عمل را خرافه و موهوم و عملي ضد علم و دانش و بينش و در معارضه كامل با «شرع» و «عقل» معرفي مي نمايد.
آيا اين مسلمانان سطحي نگر و مسامحه گر در دين شناسي و كسب معرفت و شناخت هاي اسلامي نمي دانند كه از جانب خداوند متعال مورد خطاب قرار گرفته اند كه: چرا از چيزي كه نسبت به آن علم و آگاهي نداريد پيروي مي كنيد(3) و بر اين اساس هر تفكر و عمل ناصحيحي كه به پيروي و تبعيت در مي آورند به دليل فقدان دانش و بينش درباره باطل و بيراهه بودن و آثار مخرب و زيانبار آن مشمول اين خطاب الهي مي باشد
و آيا نمي دانند كه در روز قيامت از تمام نعمت ها كه عقل و خرد يكي از شريف ترين آنهاست پرسش مي شود(4) و گوش و چشم و دل و آنچه مي شنوند و مي بينند و مي انديشند بازخواست مي شوند(5) و همه اعمال حسابرسي مي گردند(6) و بايد پاسخ دهند كه اين نعم و ابزار حيات را چگونه و در چه راهي به بهره وري رساندند و چرا به جاي «حقيقت» به سوي خرافات و موهومات شتافتند و هم خود و هم خانواده خود را در بيراهه هاي جهل و ناداني و جمود و قشري گري به حركت در آورند. و علاوه بر آن نقشي مخرب در تمهيد زمينه هاي مساعد و مناسب براي رشد و ترويج موهوماتي چون «چهارشنبه سوري» ايفا نمودند!
گام ششم
از «مطبوعات» غفلت نكنيم كه مشهودات ومستندات در تاريخ معاصر ايران به وضوح نشان مي دهد كه نشريات و روزنامه ها در نشر هر باطل و از جمله هر خرافه و موهوم در جامعه بسيار موثر مي باشند و همواره حكومت ها و دولت هاي وابسته به انگليس و آمريكا از اين ابزار كارآمد و توانمند براي تحقق اهداف و برنامه هايشان استفاده فراوان برده اند وسلطه خود در ابعاد فرهنگي سياسي اجتماعي اقتصادي و نظامي را به كمك مطبوعات وابسته محقق ساخته اند.
به ياد بياوريم روزنامه ها و نشرياتي كه در برهه و مقطعي از دوران پس از پيروزي انقلاب اسلامي همانند قارچ از گوشه و كنار سر برآوردند و به «مطبوعات زنجيره اي» اشتهار يافتند و با خط مشي و استراتژي قبلي و از پيش تعيين شده و با تاكتيك ها و روش هاي مشخص كه به مرور و در طي سال هاي حضور مخربشان كاملتر و قوي تر شدند به جان اسلام و انقلاب و نظام اسلامي افتادند و به احكام و قوانين و ارزش هاي والاي دين حق تاختند و در نقطه مقابل و در حالي كه خود را متعهد مي دانستند كه هرآنچه نام و نشاني از اسلام و حكومت اسلامي دارد به زير سئوال ببرند و حتي احكام قصاص در قرآن را مورد هتك قرار دهند تعاليم و مفاهيم غربي و آمريكايي را تبليغ و ترويج كردند و در كنار آن و با شدت تمام به دفاع از خرافات و موهوماتي چون چهارشنبه سوري پرداختند.
گام ششم به سوي خرافه و جهل از سوي مطبوعات زنجيره اي هنوز در ميان برخي از روزنامه ها و نشريات اثر و نشان دارد و اگر چه اين حركت تخريبي با آن شدت و قدرت كاهش يافته و عناصر به اصطلاح نويسنده و روزنامه نگار حامي خرافات و موهومات دستشان كوتاه و از زهر قلمشان جلوگيري شد لكن چشم هاي بيدار و ذهن هاي هشيار نويسندگان و پژوهندگان مومن و متعهد و دردآشنا تحركات اذناب مطبوعات نشر دهنده سنن خرافي درجامعه را مي بينند و راه هاي مقابله با آن را به انديشه و عمل مي گذارند...
آنچه تحت عنوان شش گام به سوي خرافه و جهلي به نام «چهارشنبه سوري» مطرح كرديم در دل خود راه و روش هاي مقابله با اين خرافه و موهوم را نهفته و ذخيره كرده است و «چه بايد كرد» ها را مي نماياند و معرفي مي كند و هر خواننده فهيم و هوشياري به سهولت آن را استخراج و به تامل و تعمق مي گذارد. به ديگر سخن اگر شش گام به سوي جهل و خرافه چهارشنبه سوري را به طور دقيق شناسايي كنيم ونسبت به آفات و آسيب هاي آن آگاهي هاي لازم را كسب نمائيم به خوبي مي توانيم شش گام به سوي حقايق و واقعيت ها و دانش ها و بينش ها بپيمائيم و به اين وسيله همه بيراهه هاي منتهي به اين خرافه اي كه سال هاي طولاني جامعه اسلامي ما را رنج مي دهد مسدود نمائيم و به منتهاي رشد و كمال و شناخت هاي فرهنگي واجتماعي و سياسي دست يابيم.
منبع: روزنامه جمهوری اسلامی
پاورقي ها :
1 ـ قرآن كريم سوره رعد (13) آيه 16
2 ـ سوره فاطر(35) آيه 19
3 ـ سوره اسرا (17) آيه 36
4 ـ سوره تكاثر (102) آيه 8
5 ـ سوره اسرا (17) آيه 36
6 ـ سوره غاشيه (88) آيه 26 ـ سوره بقره (2) آيه 284

احمد
#5 ارسال شده : 1390 اسفند شنبه, 20 13:11:43(UTC)

رتبه: تازه وارد

تاریخ عضویت: 1390/09/08(UTC)
ارسالها: 9
امتیازات: 27

تشکرها: 1 بار
1 تشکر دریافتی در 1 ارسال

سلام به دوستان

دیشب از تلوزیون اخبار تماشا می کردم فکر کنم خبر شبکه سه بود در مورد کسانی که در سالهای گذشته بر اثر چهارشنبه سوری آخر سال دچار حادثه شده بودن نشون می داد یک مادری رو نشون می داد که دختر جوانش کنارش نشسته بود و با گریه می گفت تا حالا 20 عمل براش انجام دادن شاید بیش از 100 میلیون هم براش هزینه کردن اما هم زیبائیش رو از دست داده هم بیناییش و با این همه درد کشیدن ها و پول و وقت هزینه کردنها باز هم مثل اولش نمیشه

کسان دیگه ای هم نشون می دادند که بخاطر چهارشنبه سوری یا چشمشون رو از دست داده بودن یا قطع عضو شده بودن یعنی از ناحیه دست و پا و سایر بدن.

به نظر شما آیا این کارها نشانه فرهنگ یک ایرانیه؟

من که فکر نمی کنم این کارا ربطی به فرهنگ داشته باشه به نظر من این به عقل ربط داره اونهائی که از نعمت عقل محرومند از این کارهای ماقبل تاریخی استقبال می کنن نه یک انسان بافرهنگ و متمدن و فهمیده.

filsoof
#6 ارسال شده : 1390 اسفند شنبه, 20 13:25:47(UTC)

رتبه: عضو

تاریخ عضویت: 1388/08/28(UTC)
ارسالها: 24
امتیازات: 72

تشکرها: 0 بار
1 تشکر دریافتی در 1 ارسال

به قول اخبار تلوزیونی:

سوختگی چهار مرحله داره:

1- سوختگی سطحی که باعث قرمز شدن پوست می شه

2- سوختگی عمیق تر که هم پوست رو میسوزونه و هم مقداری پایین تر از پوست

3- مرحله سوم باز از مرحله دوم عمیق تر است

4- این مرحله طوریست که  ممکن است رگها و عصب  نیز از بین برود

پزشکی می گفت وقتی با مرحله 2 و 3 و 4 رو به رو میشوید هیچ چیزی روی سوختگی نمالید فقط مقداری آب سرد روی محل سوختگی بریزید و بیمار را به پزشک برسانید.

کاربرانی که در حال مشاهده انجمن هستند
میهمان
انجمن علمی فرهنگی پایگاه استاد شهید مرتضی مطهری » » مناسبتها » چهار شنبه سوری
جهش به انجمن  
شما مجاز به ارسال مطلب در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ارسال پاسخ در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به حذف مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ویرایش مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ایجاد نظر سنجی در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به رای دادن در این انجمن نمی باشید.

Silver Theme Created by CRCIS (پایگاه شهید مرتضی مطهری)
با استفاده از YAF | YAF © 2003-2010, Yet Another Forum.NET
این صفحه در مدت زمان 0/109 ثانیه ایجاد شد.