ورود به عنوان میهمان جستجو | عناوین فعال | ورود | ثبت نام

انجمن علمی فرهنگی پایگاه استاد شهید مرتضی مطهری » » مناسبتها » پاسخ گویی به سی هزار مسئله در یک مجلس
پاسخ گویی به سی هزار مسئله در یک مجلس
مریم
#1 ارسال شده : 1389 آبان یکشنبه, 16 17:24:58(UTC)

رتبه: عضو فعال

تاریخ عضویت: 1388/12/09(UTC)
ارسالها: 129
امتیازات: 263

تشکرها: 6 بار
7 تشکر دریافتی در 4 ارسال
با سلام شهادت مظلومانه امام جواد الائمه علیه السلام را به همه دوستاران و شیعیان حضرتش تسلیت عرض می کنم
على بن ابراهيم از پدر خود نقل كرد كه گفت پس از فوت حضرت رضا عليه السّلام بمكه رفتيم و خدمت حضرت جواد عليه السّلام رسيديم گروهى از شيعيان آمده بودند از نواحى مختلف تا از نزديك امام جواد عليه السّلام را زيارت كنند. در اين موقع عمويش عبد اللَّه بن موسى كه پير مرد مسنى بود با شخصيت وارد شد لباس‏هاى خشن و زبر در تن داشت و اثر سجده در پيشانى او آشكار بود نشست.
حضرت جواد عليه السّلام كه پيراهنى عالى و ردائى قشنگ بر تن داشت و كفشهائى نو پوشيده بود وارد شد عبد اللَّه بن موسى عمويش از جاى حركت كرد و باستقبال او رفت پيشانيش را بوسيد تمام شيعيان باحترام امام از جاى حركت كردند آن جناب نشست روى صندلى مردم بيك ديگر نگاه مى‏كردند از كوچكى و كم سنى حضرت جواد عليه السّلام.
يكى از حاضرين رو بعموى امام عليه السّلام نموده گفت آقا اگر شخصى با حيوانى جمع شد چه بايد كرد؟ جواب داد دست او را قطع ميكنند و حد نيز بر او جارى مى‏شود. حضرت جواد خشمگين شده نگاهى بعموى خود نموده فرمود: عمو جان از خدا بترس اين كار خيلى سخت است كه در روز قيامت به پيشگاه پروردگار بايستي از تو بازخواست كند كه چرا براى مردم فتوى دادى با اينكه اطلاع نداشتى.
عمويش عرضكرد سرورم مگر پدرت همين فرمايش را نفرمود. حضرت جواد گفت از پدرم پرسيدند مردى قبر زنى را شكافت و با آن زن جمع شد فرمود بايد دست راستش قطع شود كه نبش قبر نموده و حد زنا نيز بر او جارى مى‏شود زيرا احترام زن مرده و زنده يكسان است عرضكرد صحيح ميفرمائيد سرورم من استغفار و توبه ميكنم.
مردم در شگفت شدند عرضكردند اجازه ميفرمائيد سؤال بكنيم فرمود بگوئيد در يك مجلس از سى هزار مسأله پرسيدند جواب آنها را داد با اينكه نه ساله بود.
منبع :
اختصاص مفيد- ص 102
نواندیش
#2 ارسال شده : 1389 آبان دوشنبه, 17 14:51:38(UTC)

رتبه: عضو فعال

تاریخ عضویت: 1388/12/17(UTC)
ارسالها: 121
امتیازات: 384
مکان: اینجا

تشکرها: 1 بار
5 تشکر دریافتی در 4 ارسال
سلام مریم خانم

من محاسبه کردم اگر هر سوال با پاسخش فقط سی ثانیه صرف کرده باشد 250 ساعت طول می کشد یعنی بیش از ده روز !!!

در نقل های تاریخی کمی دقت کنید ، همانطور که شهید مطهری وقتی در مورد روز کربلا بررسی می کنند مثال هایی به این مضمون می زنند که مثلا چطور ممکن است یک نفر ده هزار نفر را بکشد، مگر چقدر وقت داشته ؟ و... همین گونه به نقد عاقلانه می پردازند.

مگر اینکه منظور شما از سوال و پاسخ چیز دیگری باشد، و یا اینکه در یک مجلس نبوده به هر حال سخن شما اشتباه می نماید برای تصحیحش از خودتان دفاع کنید.
مریم
#3 ارسال شده : 1389 آبان شنبه, 22 13:47:57(UTC)

رتبه: عضو فعال

تاریخ عضویت: 1388/12/09(UTC)
ارسالها: 129
امتیازات: 263

تشکرها: 6 بار
7 تشکر دریافتی در 4 ارسال
با سلام به نواندیش عزیز اولا این حرف از من نبود از جناب شیخ مفید نقل شده است و حتما ایشان به لوازم و صحت سند و دلالت توجه کرده اند و بعد نقل کرده اند دوما ما همه چیز را با عقل ناقص خودمان که نمی سنجیم به نظر من ممکن است امام در زمان تصرف کرده باشند یا حتی در مجالس متعدد بوده و به خاطر اینکه در مکان واحدی این مناظرات صورت گرفته است تعبیر به در مجلس واحد شده باشد
abbase1385
#4 ارسال شده : 1389 آبان شنبه, 22 14:26:46(UTC)

رتبه: عضو فعال

تاریخ عضویت: 1388/09/29(UTC)
ارسالها: 357
امتیازات: 1,004

تشکرها: 2 بار
31 تشکر دریافتی در 25 ارسال
على بن ابراهيم از پدر خود نقل ميكند كه گروهى از ساكنين اطراف مدينه اجازه شرفيابى خدمت حضرت جواد خواستند اجازه داد وارد شدند در يك مجلس از سى هزار مسأله سؤال كردند آن جناب جوابداد با اينكه ده ساله بود.
توضيح- در مورد اين خبر كه در يك جلسه از سى هزار مسأله جواب فرموده اشكال شده كه اگر جواب هر مسأله يك خط يعنى پنجاه حرف باشد بيشتر از سه برابر ختم قرآن مى‏شود چگونه مى‏تواند در يك مجلس سى هزار مسأله را جواب بدهد، اگر بگوئيد جواب ايشان بيشتر به بلى و خير بوده يا بوسيله اعجاز در كوتاهترين مدت جوابداده، در مورد سؤال آنها چه مى‏گوئيد كه سى هزار مسأله پرسيدند ولى ممكن است اين اشكال را بچند صورت جوابداد:
1- سخن از روى مبالغه بوده سؤال و جواب خيلى زياد شده زيرا شمردن چنين سؤالهائى را واقعا مشكل است.
2- ممكن است در نظر سئوال‏كنندگان سؤالهائى بوده كه در موقع جواب بيشتر از آنها كه در سؤال متفق بوده‏اند جواب خود را شنيده‏اند.
3- ممكن است اشاره باين مطلب باشد كه از سخنان كوتاه آن سرور احكام زيادى استفاده مى‏شده كه اين وجه از همه نزديكتر بواقعيت است.
4- ممكن است مراد از يك مجلس يك مجلس نوعى باشد يا در يك مكان بوده مانند منى گر چه در فاصله چند روز انجام شده باشد.
5- ممكن است اين سخن مبتنى بر كشش زمانى باشد كه صوفيها معتقدند ولى چنين عقيده‏اى خرافى است.
6- ممكن است اعجاز كردن آن جناب اثر در سرعت سؤال هم داشته يا جواب را مطابق آنچه در دل داشته‏اند ميداد قبل از پرسيدن.
7- شايد منظور از سؤال، دادن نامه و نوشته‏هائى بوده كه امام آنها را بوسيله اعجاز جوابداده.

منبع:
زندگانى حضرت جواد و عسكريين عليهم السلام، ص: 83
abbase1385
#5 ارسال شده : 1389 آبان شنبه, 22 14:28:08(UTC)

رتبه: عضو فعال

تاریخ عضویت: 1388/09/29(UTC)
ارسالها: 357
امتیازات: 1,004

تشکرها: 2 بار
31 تشکر دریافتی در 25 ارسال
خدمت نواندیش بگم که حالا که اشکال می کنی پس خوب دقت کن
از مجلسى (ره)- اين حديث مورد اعتراض است از اين نظر كه اگر هر سؤال و جوابى يك بيت به حساب آيد كه پنجاه حرف است سى هزار سؤال و جواب از سه ختم قرآن بيشتر است و چگونه در يك مجلس ممكن است كه انجام شود، و اگر گفته شود اكثر جوابها به كلمه لا و نعم ادا شده يا به معجزه انجام شده در سؤالات اين اختصار متصور نيست و جواب از اين اعتراض به چند وجه ممكن است:
1- حمل بر مبالغه در شماره، زيرا شمارش در اين مورد بعيد است.
2- سؤالات بسيارى در خاطر مردم بوده و به يك جواب همه قانع‏ مى‏شدند.
3- بيانات جامعى فرموده كه از آن جواب سى هزار مسأله درك مى‏شده است و اين وجه خوبى است.
4- مقصود از يك مجلس يعنى يك دوره مجالس معين مثلًا در منى يا در مدينه گر چه در چند روز طول كشيده و تجديد شده است‏

اصول كافى-ترجمه كمره‏اى، ج‏3، ص: 827
نواندیش
#6 ارسال شده : 1389 آبان شنبه, 22 15:26:29(UTC)

رتبه: عضو فعال

تاریخ عضویت: 1388/12/17(UTC)
ارسالها: 121
امتیازات: 384
مکان: اینجا

تشکرها: 1 بار
5 تشکر دریافتی در 4 ارسال
مریم نوشته است:
با سلام به نواندیش عزیز اولا این حرف از من نبود از جناب شیخ مفید نقل شده است و حتما ایشان به لوازم و صحت سند و دلالت توجه کرده اند و بعد نقل کرده اند دوما ما همه چیز را با عقل ناقص خودمان که نمی سنجیم به نظر من ممکن است امام در زمان تصرف کرده باشند


جوابتان خنده دار بود به نظر عقل ناقص من !
وقتی کم آوردید اینگونه پاسخ ندهید .

مردم با عقل ناقصشان از ذات خداوند صحبت می کنند و می گویند خدا نمی تواند خالق باشد که صادر است ، آنوقت ما که می گوییم عادتا محال است و شهید مطهری هم از این استدلال ها در کتاب حماسه حسینی زیاد می آورند شما دست به گریبان معجزه و کرامت می شوید .

نقل تاریخی را توجیه عرفانی و اعجازگونه خطاست.
مرتضی
#7 ارسال شده : 1390 آبان پنجشنبه, 05 11:58:36(UTC)

رتبه: عضو فعال

تاریخ عضویت: 1389/02/16(UTC)
ارسالها: 177
امتیازات: 537

تشکرها: 19 بار
21 تشکر دریافتی در 15 ارسال

به علت بی جنبه بازی بعضی از اعضای انجمن و به قصد اعتراض تصمیم گرفتم متنی که گذاشته بودم برداشته و متن زیر را جایگزین نمایم:

هفته دفاع مقدس مبارک باد

شکلات
#8 ارسال شده : 1390 آبان پنجشنبه, 05 15:42:26(UTC)

رتبه: عضو

تاریخ عضویت: 1388/12/08(UTC)
ارسالها: 14
امتیازات: 32
Woman
مکان: رامسر

تشکرها: 2 بار
1 تشکر دریافتی در 1 ارسال

مرتضی نوشته است:

سلام

خدمت شما بزرگواران باید عرض کنم که اگه مقصود از این بحث، پافشاری بر عدد سی هزاره؛ به نظر من حق با نواندیش ناقص العقله

با سلام خدمت دوستان انجمن به نظر میرسه روش مرتضی در پاسخ گفتن به نواندیش روش درستی نیست و از منظر اهل بیت و اسلام در مباحثه علمی و غیر آن شایسته نیست یکدیگر را با القاب زشت مخاطب قرار دهیم تازه بعدشم صوت بزنیم

مرتضی
#9 ارسال شده : 1390 آبان پنجشنبه, 05 16:43:16(UTC)

رتبه: عضو فعال

تاریخ عضویت: 1389/02/16(UTC)
ارسالها: 177
امتیازات: 537

تشکرها: 19 بار
21 تشکر دریافتی در 15 ارسال

شکلات نوشته است:

 

با سلام خدمت دوستان انجمن به نظر میرسه روش مرتضی در پاسخ گفتن به نواندیش روش درستی نیست و از منظر اهل بیت و اسلام در مباحثه علمی و غیر آن شایسته نیست یکدیگر را با القاب زشت مخاطب قرار دهیم تازه بعدشم صوت بزنیم

با سلام خدمت شکلات به نظر می رسه که شما یک تیکه از جمله بنده که از باب مزاح گفته بودم رو جدا کردید و حکم شرعی بهش چسبوندید در حالی که اولا بخشی از عبارت من در تائید حرف نو اندیشه و ثانیا اون جمله از عبارت خود نو اندیش و به قصد مزاح نوشته بودم.

پایتخت
#10 ارسال شده : 1390 آبان پنجشنبه, 05 19:12:46(UTC)

رتبه: عضو

تاریخ عضویت: 1388/11/23(UTC)
ارسالها: 16
امتیازات: 48
Man

تشکرها: 1 بار
1 تشکر دریافتی در 1 ارسال

مرتضی نوشته است:

 

با سلام خدمت شکلات به نظر می رسه که شما یک تیکه از جمله بنده که از باب مزاح گفته بودم رو جدا کردید و حکم شرعی بهش چسبوندید در حالی که اولا بخشی از عبارت من در تائید حرف نو اندیشه و ثانیا اون جمله از عبارت خود نو اندیش و به قصد مزاح نوشته بودم.

 

جناب مرتضی؛ امیدوارم یاد بگیرید چگونه شوخی کنید. شوخی همراه با توهین ؟ !!!!

مرتضی
#11 ارسال شده : 1390 آبان شنبه, 07 10:14:10(UTC)

رتبه: عضو فعال

تاریخ عضویت: 1389/02/16(UTC)
ارسالها: 177
امتیازات: 537

تشکرها: 19 بار
21 تشکر دریافتی در 15 ارسال

پایتخت نوشته است:

 

 

جناب مرتضی؛ امیدوارم یاد بگیرید چگونه شوخی کنید. شوخی همراه با توهین ؟ !!!!

اولا علیک السلام

ثانیا خودش توی عبارتش در مورد خودش گفته بود ناقص العقل و منم همون عبارت رو به مزاح تکرار کردم اگر ایشون مثل شما فکر می کرد خطاب به خودش این حرف رو نمی زد

ثالثا الاعمال بنیات و اگر کسی بی غرض متن رو می خوند می فهیمد که قصد توهینی در کار نبود

رابعا اگر شما بین شوخی و جدی تفکیک قائل می شدید اینقدر گمراه نمی شدید

خامسا بر فرض که جدی باشه وقتی خود شخص برای خودش احترام قائل نباشه و به خودش توهین کنه نباید انتظار داشته باشه دیگران بهش احترام بذارن

همینجا تاکید می کنم که گفتم بر فرض باز نیاید تحلیل و تفسیر کنید و حکم صادر کنید.

سادسا شما چرا کاسه داغتر از آش شدید هنوز خودش عکس العمل نشون نداده شما ترش کردید و اظهار نظر می کنید.

بعدشم می خواید از اصل موضوع بحث فرار کنید چرا منو بهانه می کنید خب بگید جواب نداریم خلاص

کاربرانی که در حال مشاهده انجمن هستند
میهمان
انجمن علمی فرهنگی پایگاه استاد شهید مرتضی مطهری » » مناسبتها » پاسخ گویی به سی هزار مسئله در یک مجلس
جهش به انجمن  
شما مجاز به ارسال مطلب در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ارسال پاسخ در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به حذف مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ویرایش مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ایجاد نظر سنجی در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به رای دادن در این انجمن نمی باشید.

Silver Theme Created by CRCIS (پایگاه شهید مرتضی مطهری)
با استفاده از YAF | YAF © 2003-2010, Yet Another Forum.NET
این صفحه در مدت زمان 1/060 ثانیه ایجاد شد.