ورود به عنوان میهمان جستجو | عناوین فعال | ورود | ثبت نام

انجمن علمی فرهنگی پایگاه استاد شهید مرتضی مطهری » » قرآن و حدیث » علی حبه جنه قسیم النار و الجنه
علی حبه جنه قسیم النار و الجنه
abbase1385
#1 ارسال شده : 1390 آبان یکشنبه, 08 09:38:06(UTC)

رتبه: عضو فعال

تاریخ عضویت: 1388/09/29(UTC)
ارسالها: 357
امتیازات: 1,004

تشکرها: 2 بار
31 تشکر دریافتی در 25 ارسال

میخواستم بدونم منظور این حدیث نورانی چیه؟ این که میگن امیرالمومنین علی علیه السلام تقسیم کننده بهشت و دوزخ هستن منظور چیه؟

ابن مغازلى در كتاب «المناقب» به سند خود روايت كرده كه گفت: پيامبر صلى اللَّه عليه و آله و سلّم به على (عليه السلام) فرمود:  «انّك قسيم الجنّة و النّار ... (ابن مغازلى، المناقب، ص 67.).

دل آرام
#2 ارسال شده : 1390 آبان یکشنبه, 08 10:32:28(UTC)

رتبه: مدیر

تاریخ عضویت: 1388/11/20(UTC)
ارسالها: 351
امتیازات: 510
Man
مکان: باجک

تشکرها: 9 بار
36 تشکر دریافتی در 32 ارسال

على بن حسن بن فضّال، از پدرش نقل كرده كه گفت: از حضرت ابا الحسن عليه السّلام سؤال كرده و محضرش عرضه داشتم:
چرا كنيه نبىّ اكرم صلّى اللَّه عليه و آله ابو القاسم قرار داده شده؟
حضرت فرمودند: زيرا آن جناب فرزندى داشتند به نام «قاسم» پس حضرت را مكنّى به اين نام نمودند.
راوى مى ‏گويد: عرضه داشتم: اى فرزند رسول خدا آيا من را شايسته مى ‏بينيد كه بيشتر توضيح دهيد؟
حضرت فرمودند: بلى، آيا مى‏ دانى كه رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله فرمودند:
من و على دو پدر اين امّت هستيم؟
عرض كردم: آرى.
فرمود: آيا مى دانى رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله پدر تمام امّت است و على عليه السّلام در بين اين امّت به منزله پيامبر صلّى اللَّه عليه و آله مى ‏باشد؟
عرض كردم: آرى.
حضرت فرمودند: آيا مى ‏دانى على عليه السّلام قاسم (تقسيم‏ كننده) بهشت و دوزخ است؟
عرض كردم: آرى.
فرمودند: پس به پيامبر صلّى اللَّه عليه و آله ابو القاسم گفته شد زيرا با اين بيان حضرتش پدر تقسيم‏ كننده بهشت و دوزخ بودند.
عرض كردم: معناى اين عبارت چيست؟
فرمودند: شفقت و مهربانى نبىّ اكرم صلّى اللَّه عليه و آله بر امّت همچون شفقت پدران بر اولاد است و افضل و برترين امّت حضرت على عليه السّلام است پس شفقت نبىّ صلّى اللَّه عليه و آله بر آن حضرت از مهربانيش نسبت به ديگران بيشتر است و پس از نبىّ اكرم صلّى اللَّه عليه و آله شفقت على عليه السّلام بر امت همچون شفقت پيامبر بر امّت مى‏ باشد چه آن كه آن حضرت وصيّ و خليفه و امام بعد از پيامبر بوده پس بايد همچون آن حضرت نسبت به امّت باشند فلذا پيامبر صلّى اللَّه عليه و آله فرمودند: من و على دو پدر اين امّت هستيم و پيامبر بالاى منبر رفته و فرمودند: كسى كه از خود قرض يا عيالى باقى گذارد پس قرضش بر عهده من و ولايت بر عيالش با من است و كسى كه از خود مالى به جا گذارد تعلق به ورثه‏اش دارد، سپس امام عليه السّلام فرمودند:
پس نبىّ اكرم صلّى اللَّه عليه و آله اولى به امّت است از پدران و مادرانشان به آنها حتى از خود آنها نسبت به خودشان نيز اولى مى‏ باشد، و همچنين است امير المؤمنين عليه السّلام بعد از پيامبر يعنى ايشان نيز اولى به امّت هستند از پدران و مادران و حتى خودشان نسبت به خودشان.

 

علل الشرائع-ترجمه ذهنى تهرانى، ج‏1، ص: 437


یک عمر گذشت و سروسامان نگرفتیم

ای کاش فقط بی سروسامان تو بودیم


1 کاربر از دل آرام برای ارسال مفیدش تشکر کرده است.
بمب افکن در تاریخ 1390/08/08(UTC)
ehsane20025
#3 ارسال شده : 1390 آبان یکشنبه, 08 11:07:45(UTC)

رتبه: عضو فعال

تاریخ عضویت: 1388/09/29(UTC)
ارسالها: 165
امتیازات: 204

تشکرها: 14 بار
9 تشکر دریافتی در 9 ارسال

abbase1385 نوشته است:

میخواستم بدونم منظور این حدیث نورانی چیه؟ این که میگن امیرالمومنین علی علیه السلام تقسیم کننده بهشت و دوزخ هستن منظور چیه؟

ابن مغازلى در كتاب «المناقب» به سند خود روايت كرده كه گفت: پيامبر صلى اللَّه عليه و آله و سلّم به على (عليه السلام) فرمود:  «انّك قسيم الجنّة و النّار ... (ابن مغازلى، المناقب، ص 67.).

در جواب سوال مهم شما حدیثی رو نقل می کنم امیدوارم که نهایت استفاده رو ببرید

ابو الصلت هروى گويد: يكى از روزها مامون به حضرت رضا عليه السلام گفت: چرا جدت امير المؤمنين عليه السلام را قسيم بهشت و دوزخ گفته‏اند؟ و معنى اين حديث چيست؟ و من هر چه فكر ميكنم حقيقت اين حديث را درك نميكنم.
حضرت رضا عليه السلام فرمود: شما از پدرانت از ابن عباس روايت ميكنيد كه حضرت رسول صلى اللَّه عليه و آله فرمود: محبت على ايمان و بغض على كفر است.
گفت: آرى، حضرت بار ديگر فرمود: پس به اين معنى على قسيم بهشت و دوزخ ميباشد.
مامون گفت: يا ابا لحسن خداوند مرا بعد از تو زنده نگذارد، من اينك گواهى ميدهم كه تو وارث علم پيغمبر خدا هستى.
ابو صلت هروى گويد: پس از اينكه حضرت رضا به منزلش تشريف آوردند خدمت آن جناب رسيدم و عرض كردم يا ابن رسول اللَّه بسيار خوب به مامون جواب دادى.
امام رضا فرمود: اى ابو صلت من طبق عقيده او سخن گفتم، و ليكن از پدرم شنيدم كه از پدران خود از على عليه السلام روايت مى‏كرد كه حضرت رسول صلى اللَّه عليه و آله فرمود: اى على تو قسيم بهشت و دوزخ هستى، به آتش ميگوئى اين را بگير و اين يكى را براى من واگذار.

 

منبع: اخبار و آثار حضرت امام رضا عليه السلام، ص: 647

1 کاربر از ehsane20025 برای ارسال مفیدش تشکر کرده است.
بمب افکن در تاریخ 1390/08/08(UTC)
کاربرانی که در حال مشاهده انجمن هستند
میهمان
انجمن علمی فرهنگی پایگاه استاد شهید مرتضی مطهری » » قرآن و حدیث » علی حبه جنه قسیم النار و الجنه
جهش به انجمن  
شما مجاز به ارسال مطلب در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ارسال پاسخ در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به حذف مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ویرایش مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ایجاد نظر سنجی در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به رای دادن در این انجمن نمی باشید.

Silver Theme Created by CRCIS (پایگاه شهید مرتضی مطهری)
با استفاده از YAF | YAF © 2003-2010, Yet Another Forum.NET
این صفحه در مدت زمان 0/103 ثانیه ایجاد شد.