ورود به عنوان میهمان جستجو | عناوین فعال | ورود | ثبت نام

انجمن علمی فرهنگی پایگاه استاد شهید مرتضی مطهری » » تاریخ و سیره اهل بیت (ع) » انجمن حجتیه
انجمن حجتیه
msh
#1 ارسال شده : 1390 شهریور یکشنبه, 20 20:52:05(UTC)

رتبه: عضو فعال

تاریخ عضویت: 1388/11/19(UTC)
ارسالها: 210
امتیازات: 400

تشکرها: 3 بار
7 تشکر دریافتی در 7 ارسال

سلام

در مورد این انجمن حجتیه اطلاعاتی می خواستم.

شهید بزرگوار در این زمینه صحبتی دارند ؟

نواندیش
#2 ارسال شده : 1390 شهریور دوشنبه, 21 11:37:20(UTC)

رتبه: عضو فعال

تاریخ عضویت: 1388/12/17(UTC)
ارسالها: 121
امتیازات: 384
مکان: اینجا

تشکرها: 1 بار
5 تشکر دریافتی در 4 ارسال

انجمن حجتیه دارای دو بعد است بعد فرهنگی و بعد سیاسی

انجمن حجتیّه یک تشکل مذهبی شیعی است که برای مقابله با فرقه ضاله و منحرف بهائیت در ایران تشکیل شد و خدمات فرهنگی بسیاری ارائه داد و آثار مربوط به حضرت ولی عصر(عج) را منتشر ساخت و در آگاهی بخشی به توده های مردمی نقش فعّال داشت. این بعد فرهنگی و مبنایی انجمن حجتیّه می باشد.

انجمن حجتیّه و بعضی از افراد این تشکل به لحاظ سیاسی با انقلاب عظیم اسلامی ایران هماهنگ نبودند و همکاریهای لازم را نداشتند و با پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی بعضی از نیروهای متعهد و انقلابی از آن تشکل کناره گیری کردند. افرادی از این تشکل دارای افکاری غیر موجّه و انحرافی بودند از قبیل این که نباید قبل از ظهور امام عصر(عج) حکومت اسلامی تشکیل داد و یا ممکن است بعضی از افراد نادان و جاهل این تشکل معتقد بودند که برای مقدمات ظهور امام عصر(عج) باید فساد را بیشتر کرد تا امام زمان(عج) سریعتر ظهور کند.

 

از سایت حوزه نت گرفتم.

دل آرام
#3 ارسال شده : 1390 شهریور دوشنبه, 21 11:45:31(UTC)

رتبه: مدیر

تاریخ عضویت: 1388/11/20(UTC)
ارسالها: 351
امتیازات: 510
Man
مکان: باجک

تشکرها: 9 بار
36 تشکر دریافتی در 32 ارسال

شهید مطهری در دو کتاب سیری در سیره ائمه اطهار و کتاب قیام و انقلاب مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف در این موارد مطالبی دارند که من سعی می کنم مطلب خوبی براتون بذارم. سخن شهید در مورد این مطلب است که برای ظهور آقا امام زمان عج باید فساد را اشاعه داد یا اصلاح کرد ؟

برخى حوادث در دنيا وقتى كه واقع مى‏شود تنها جنبه انفجار دارد. مثل اينكه يك دُمَل در بدن شما پيدا مى‏شود. اين دمل بايد برسد به حدى كه يكدفعه منفجر شود.
بنابراين هر كارى كه جلوى انفجار اين دمل را بگيرد كار بدى است، اگر هم مى‏خواهيد دوا روى آن بگذاريد بايد يك دوايى بگذاريد كه اين دمل زودتر منفجر شود. بعضى از فلسفه‏ها هم كه برخى از سيستمهاى اجتماعى و سياسى را مى‏پسندند طرفدار انقلاب به معنى انفجارند. به عقيده آنها هر چيزى كه جلوى انفجار را بگيرد بد است. ولهذا مى‏بينيد بعضى از روشها و سيستمهاى اجتماعى به طوركلى با اصلاحات اجتماعى مخالفند، مى‏گويند: اين اصلاحات چيست كه شما مى‏كنيد؟! بگذاريد اصلاح نباشد، بگذاريد مفاسد زياد شود، عقده‏ها و كينه‏ها زياد شود، ناراحتى و ظلم بيشتر شود، كارها پريشانتر شود، پريشانى و پريشانى تا يكمرتبه از بُن زير و رو شود و انقلاب صورت گيرد.
فقه ما در اينجا وضع روشنى دارد. آيا ما مسلمانان راجع به ظهور حضرت حجت بايد اين‏جور فكر كنيم؟ بايد بگوييم: بگذاريد معصيت و گناه زياد شود، بگذاريد اوضاع پريشانتر گردد، پس امر به معروف و نهى از منكر نكنيم، بچه هايمان را تربيت نكنيم، بلكه خودمان هم براى اينكه در ظهور حضرت حجت سهيم باشيم العياذباللَّه نماز نخوانيم، روزه نگيريم، هيچ وظيفه‏اى را انجام ندهيم، ديگران را هم تشويق كنيم كه نماز را رها كنيد، روزه را رها كنيد، زكات را رها كنيد، حج را رها كنيد، بگذاريد همه اينها از بين برود تا مقدمات ظهور فراهم شود؟ خير، اين بدون شك برخلاف يك اصل قطعى اسلامى است؛ يعنى به انتظار ظهور حضرت حجت، هيچ تكليفى از ما ساقط نمى‏شود، نه تكليف فردى و نه تكليف اجتماعى. شما در شيعه- كه اساسا اين اعتقاد از يك نظر اختصاص به دنياى تشيع دارد- تا چه رسد به اهل تسنن، يك عالِم پيدا نمى‏كنيد كه بگويد انتظار ظهور حضرت حجت يك تكليف كوچك را از ما ساقط مى‏كند. هيچ تكليفى را از ما ساقط نمى‏كند. اين يك نوع [تفسير از ظهور حضرت حجت‏] است.
نوع ديگر اين است كه صحبتِ رسيده شدن است نه صحبت انفجار؛ مثل يك ميوه در صراط تكامل است. ميوه موقعى دارد، چنانكه دُمَل هم موقعى دارد. ولى دمل يك موقعى دارد براى اينكه منفجر شود، و ميوه يك موقعى دارد كه برسد، يعنى سير تكاملى خودش را طى كند و برسد به مرحله‏اى كه بايد چيده شود. مسأله ظهور حضرت حجت بيش از آنكه شباهت داشته باشد به انفجار يك دمل، شباهت دارد به رسيدن يك ميوه؛ يعنى اگر ايشان تاكنون ظهور نكرده‏اند، نه فقط به خاطر اين است كه گناه كم شده است، بلكه همچنين هنوز دنيا به آن مرحله از قابليت نرسيده است؛ و لهذا شما در روايات شيعه زياد مى‏بينيد كه هر وقت آن اقليت سيصد و سيزده نفر پيدا شد امام ظهور مى‏كند.

هنوز همان اقليت سيصد و سيزده نفر- يا كمتر يا بيشتر- وجود ندارد، يعنى زمان بايد آنقدر جلو برود كه از يك نظر هر اندازه فاسد شود، از نظر ديگر آنهايى كه مى‏خواهند حكومت را تشكيل بدهند و به تبع و در زير لواى ايشان زمامدار جهان شوند پديد آيند. هنوز چنين مردان لايقى در دنيا به وجود نيامده‏اند. بله «تا پريشان نشود كار به سامان نرسد» اما پريشانى تا پريشانى فرق مى‏كند. هميشه در دنيا پريشانى پيدا مى‏شود، پشت سر پريشانى سامان پيدا مى‏شود، بعد اين سامان تبديل به پريشانى مى‏شود اما پريشانىِ در يك سطح عاليتر، نه در سطح پايين. بعد آن پريشانى تبديل به يك سامان مى‏شود، باز در يك سطح عاليتر از سامان اول. بعد آن سامان تبديل به يك پريشانى مى‏شود، باز پريشانى در يك سطح عاليتر. يعنى اين پريشانىِ بعد از آن سامان، حتى بر خود آن سامان برترى دارد. لهذا مى‏گويند حركت اجتماع بشر حركت حلزونى است، يعنى حركت دَورى ارتفاعى است، در عين اينكه اجتماع بشر دور مى‏زند، در يك سطح افقى دور نمى‏زند، رو به بالا دور مى‏زند. بله، مرتب سامانها به پريشانيها مى‏گرايد اما پريشانى‏اى كه در عين اينكه پريشانى است در سطح بالاتر است.
بدون شك امروز دنياى ما يك دنياى پريشان و از هم گسيخته‏اى است، يك دنيايى است كه الآن اختيار از دست زمامداران بزرگ درجه اول آن هم بيرون است، اما اين يك پريشانى است در سطح جهان، با پريشانىِ در دِه از زمين تا آسمان فرق مى‏كند، با سامان يك ده هم از زمين تا آسمان فرق مى‏كند، با سامان يك شهر هم از زمين تا آسمان فرق مى‏كند.
بنابراين ما، هم رو به پريشانى مى‏رويم و هم رو به سامان، در آنِ واحد. ما كه رو به ظهور حضرت حجت مى‏رويم، در آنِ واحد هم رو به پريشانى مى‏رويم، چون از سامان به پريشانى بايد رفت، و هم رو به سامان مى‏رويم، چون پريشانىِ در سطح بالاتر است. كِى در صد سال پيش- تا چه رسد به پانصد سال پيش- اين افكارى كه‏ امروز در ميان افراد بشر پيدا شده، پيدا شده بود؟! امروز ديگر روشنفكران جهان مى‏گويند: يگانه راه چاره بدبختيهاى امروز بشر تشكيل يك حكومت واحد جهانى است. اصلا در گذشته چنين فكرى به مخيله بشر نمى‏توانست خطور كند.
پس چون ما در عين اينكه رو به پريشانى مى‏رويم رو به سامان هم مى‏رويم، لهذا اسلام هرگز دستور نمى‏دهد [كه تكاليف را انجام ندهيد.] اگر غير از اين بود دستور مى‏داد كه محرمات را ارتكاب كنيد، واجبات را ترك كنيد، امر به معروف و نهى از منكر نكنيد، بچه هايتان را تربيت نكنيد، بگذاريد فساد بيشتر شود؛ شما كه مى‏رويد دنبال نماز خواندن، روزه گرفتن، امر به معروف، تأليف كتاب، سخنرانى، تبليغ، و مى‏خواهيد سطح تبليغات را بالا ببريد، شما كه مى‏خواهيد اصلاح كنيد، ظهور حضرت حجت را تأخير مى‏اندازيد. خير، همين اصلاحات هم ظهور حضرت حجت را نزديك مى‏كند همان‏طور كه آن پريشانيها نيز ظهور حضرت حجت را نزديك مى‏كند. ابداً مسأله انتظار ظهور حضرت حجت نبايد اين خيال را در دماغ ما بياورد كه ما كه منتظر ظهور هستيم پس فلان تكليف- كوچك يا بزرگ- از ما ساقط است؛ هيچ تكليفى از ما ساقط نمى‏شود.


یک عمر گذشت و سروسامان نگرفتیم

ای کاش فقط بی سروسامان تو بودیم


نواندیش
#4 ارسال شده : 1390 شهریور دوشنبه, 21 11:50:40(UTC)

رتبه: عضو فعال

تاریخ عضویت: 1388/12/17(UTC)
ارسالها: 121
امتیازات: 384
مکان: اینجا

تشکرها: 1 بار
5 تشکر دریافتی در 4 ارسال

این مطلب رو باید اول می گذاشتم براتون، این رو هم از حوزه نت گرفتم مربوط چگونگی شکل گیری این انجمن است.

انجمن حجتیه که نام کامل آن (انجمن خیریه حجتیه مهدویه) است و به انجمن ضد بهائیت نیز نامیده می شود، حدود 47 سال قبل مقارن با کودتای آمریکایی 28 مرداد 1332 علیه دولت دکتر مصدق تأسیس شد. مؤسس این گروه آقای شیخ محمود ذاکر زاده تولایی معروف به شیخ محمود حلبی می باشد.

شیخ محمود حلبی، که از طلاب حوزه علمیه مشهد بود، پس از آنکه مشاهده می کند ، برخی از دوستانش بهائی شدند، مسئله بهائیت را خطر بزرگی تشخیص می دهد و لذا با مطالعه فراوان در این کار متبحر می گردد و به تهران می آید و به مبارزه خود علیه بهائیت می پردازد .

او بعد از تأسیس این انجمن فعالیت خود را در مساجد و منابر در تهران ادامه داد. ایشان چند سال بعد از تعطیلی فعالیت های انجمن، در سنین کهولت وفات نمود.

این گروه با تفسیر خاصی از مسأله (مهدویت) و تحت لوای اعتقاد و علاقه به دوازدهمین امام شیعه یعنی حضرت صاحب الزمان (عج) که به اراده خداوند از نظرها غایب است و لزوم زمینه سازی برای ظهور آن امام، مسأله بهائیت و تبلیغ آن را خطر اصلی برای کیان شیعه قلمداد می کند. لذا فعالیت های خود را بطور عمده در مقابله با (بهائیت) که در واقع شاخه ای از استعمار فرهنگی، فکری بود که به قصد ایجاد انحراف و جلوگیری از احیای فکر دینی در جوامع اسلامی بوجود آمد، متمرکز نمود. این گروه نخست در مشهد تأسیس شد، سپس به بقیه ی مناطق سرایت کرد. در واقع این گروه بجای آنکه مبارزه با ریشه فساد داشته باشند با شاخ و برگهای فتنه مبارزه می کردند.

از همان آغاز روحانیت آگاه شیعه متذکر می شدند که تاسیس این انجمن برای ایجاد انحراف در مبارزات است و بجای علت خود را درگیر معلول کرده است. و لذا رژیم ستمگر پهلوی نیز از اینگونه کارهای آنها بدلیل اینکه چندان اصطکاکی با برنامه هایشان نداشت، خوششان می آمد و چون مزاحمتی نمی دیدند با آنها خیلی کار نداشتند.

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، رهبر انقلاب حضرت آیه الله امام خمینی (ره) در روز سه شنبه 21 تیر ماه 1362 ه.ش برابر با عید سعید فطر سال 1304 ه.ق سخنان صریح و تندی درباره افشای ماهیت این گروه ایراد نمود که متعاقب این سخنان، انجمن مذکور در تاریخ یکم مرداد 1362 برابر با دوازدهم شوال 1403 ه.ق اعلام نمود که کلیه فعالیت ها و جلساتش را از این تاریخ تعطیل می کند.

بنابراین انجمن مذکور در حال حاضر هیچگونه فعالیت رسمی ندارد و فعالیتهای بعدی آن نیز در گرو اخذ مجوز از کمیسیون ماده ده احزاب مستقر در وزارت کشور می باشد که با توجه به موضعگیری روشن بنیانگذار جمهوری اسلامی و شرایط عمومی جامعه خیلی بعید می نماید.

کاربرانی که در حال مشاهده انجمن هستند
میهمان (2)
انجمن علمی فرهنگی پایگاه استاد شهید مرتضی مطهری » » تاریخ و سیره اهل بیت (ع) » انجمن حجتیه
جهش به انجمن  
شما مجاز به ارسال مطلب در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ارسال پاسخ در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به حذف مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ویرایش مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ایجاد نظر سنجی در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به رای دادن در این انجمن نمی باشید.

Silver Theme Created by CRCIS (پایگاه شهید مرتضی مطهری)
با استفاده از YAF | YAF © 2003-2010, Yet Another Forum.NET
این صفحه در مدت زمان 0/060 ثانیه ایجاد شد.