ورود به عنوان میهمان جستجو | عناوین فعال | ورود | ثبت نام

انجمن علمی فرهنگی پایگاه استاد شهید مرتضی مطهری » » قرآن و حدیث » از کجا معلوم که این آیه در مورد حضرت علی باشه؟
از کجا معلوم که این آیه در مورد حضرت علی باشه؟
rozita98
#1 ارسال شده : 1390 ارديبهشت چهارشنبه, 21 13:52:37(UTC)

رتبه: عضو فعال

تاریخ عضویت: 1389/04/13(UTC)
ارسالها: 63
امتیازات: 195

تشکرها: 3 بار
5 تشکر دریافتی در 5 ارسال
اگر این آیه (انَّما وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَ رَسولُهُ وَ الَّذينَ امَنُوا الَّذينَ يُقيمونَ الصَّلاةَ وَ يُؤْتونَ الزَّكاةَ وَ هُمْ راكِعونَ) در مورد حضرت علی نازل شده پس چرا به صورت جمع آمده در حالی که اگر در مورد حضرت علی بود از لفظ ( امنوا - یقیمون – یوتون – راکعون) استفاده نمی شد بلکه از لفظ مفرد استفاده می شد؟
مرتضی
#2 ارسال شده : 1390 ارديبهشت چهارشنبه, 21 13:54:18(UTC)

رتبه: عضو فعال

تاریخ عضویت: 1389/02/16(UTC)
ارسالها: 177
امتیازات: 537

تشکرها: 19 بار
21 تشکر دریافتی در 15 ارسال
rozita98 نوشته است:
اگر این آیه (انَّما وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَ رَسولُهُ وَ الَّذينَ امَنُوا الَّذينَ يُقيمونَ الصَّلاةَ وَ يُؤْتونَ الزَّكاةَ وَ هُمْ راكِعونَ) در مورد حضرت علی نازل شده پس چرا به صورت جمع آمده در حالی که اگر در مورد حضرت علی بود از لفظ ( امنوا - یقیمون – یوتون – راکعون) استفاده نمی شد بلکه از لفظ مفرد استفاده می شد؟


... آيه كريمه: «انَّما وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَ رَسولُهُ وَ الَّذينَ امَنُوا الَّذينَ يُقيمونَ الصَّلاةَ وَ يُؤْتونَ الزَّكاةَ وَ هُمْ راكِعونَ» «1» (ولى تان خداست و فرستاده‏اش و آنان كه ايمان آورده‏اند كه نماز را به پا مى‏دارند و زكات را در حال ركوع ادا مى‏كنند) به اتّفاق فريقين در مورد على (عليه السّلام) نازل گشته. طبرى روايات متعدّدى را در اين باره نقل مى‏كند «2» و زمخشرى كه از اكابر علماى اهل تسنّن است به طور جزم مى‏گويد:
«اين آيه در شأن على نازل شده و سرّ اينكه لفظ جمع آمده با اينكه مورد نزول آن يك مرد بيش نبوده اين است كه مردم را به اينچنين فعلى ترغيب كند و بيان دارد كه مؤمنان بايد اينچنين سيرت و سجيّه‏اى را كسب كنند و اينچنين برخير و احسان و دستگيرى از فقيران ساعى و حريص باشند و حتّى با نمازى نيز تأخير نيندازند (يعنى با اينكه در نمازند و موضوع زكات پيدا مى‏شود تأخير نكرده و در حال نماز انجام وظيفه مى‏كنند).» «3»
فخر رازى نيز كه همچون زمخشرى از اكابر اهل سنّت و جماعت است مى‏گويد:
«اين آيه در شأن على نازل گشته و علما نيز اتّفاق كرده‏اند كه اداى زكات در حال ركوع واقع نشده جز از على.» «4»
... آيه كريمه «انَّما وَلِيُّكُمُ اللَّهُ ...» مطلب را به شكلى بيان مى‏كند كه عموميّت بردار نيست و به هيچ وجه نمى‏توان احتمال داد كه اين آيه نيز در صدد بيان ولاء اثباتى عامّ است؛ زيرا قرآن در اينجا در صدد بيان يك قانون كلّى نيست، نمى‏خواهد استحباب يا وجوب اداى زكات در حال ركوع را بيان كند و به عنوان تشريع يك مندوب يا يك فريضه اسلامى، جعل قانون كند، بلكه اشاره است به عمل واقع شده‏اى كه فردى در خارج انجام داده و اكنون قرآن عمل را معرّف آن فرد قرار داده و به نحو كنايه، حكمى را كه همان ولايت خاصّ است اثبات مى‏كند. اين سبك سخن كه يك حادثه شخصى مربوط به فرد معيّن به لفظ جمع بيان شود در قرآن بى‏نظير نيست، مثلًا مى‏فرمايد:
يَقولونَ لَئِنْ رَجَعْنا الَى الْمَدينَةِ لَيُخْرِجَنَّ الْأعَزُّ مِنْهَا الاذَلَّ «5».
مى‏گويند اگر به مدينه برگشتيم، عزيزتر خوارتر را بيرون مى‏كند.
در اينجا نيز قرآن به داستان واقع شده‏اى اشاره كرده، مى‏فرمايد «يقولون» (مى‏گويند) با اينكه گوينده يك نفر- عبد اللّه بن ابىّ- بيش نبوده است؛ كما اينكه در عرف امروز ما نيز اين مطلب متداول است، مى‏گوييم «مى‏گويند چنين و چنان» با اينكه گوينده يك نفر بيش نيست.
زكات دادن در حال ركوع يك كار معمولى براى مسلمانان نبوده است تا بگوييم قرآن همه را مدح مى‏كند و «ولايت» را- به هر معنايى كه بگوييم- براى همه اثبات مى‏كند. خود اين مطلب شاهد زنده‏اى است بر اينكه مورد آيه، شخصى و خصوصى است؛ يعنى يك كسى بوده كه در حال ركوع و در حال عبادت از بندگان خدا نيز غافل نبوده و چنين كارى را كرده است و اكنون قرآن مى‏فرمايد او نيز همچون خدا و رسولش ولىّ شماست. پس سخن از شخص معيّنى است كه او نيز مانند خدا و رسول، ولىّ مؤمنين است و مؤمنين بايد ولاء او را بپذيرند.
پی نوشت:
(1). مائده/ 55.
(2). تفسير طبرى، ج 6/ ص 288 و 289.
(3). الكشّاف (چاپ مصر، سال 1373)، ج 1/ ص 505.
(4). التّفسير الكبير (طبع مصر، سال 1357)، ج 12/ ص 30.
(5). منافقون/ 8.
6. مجموعه‏آثاراستادشهيدمطهرى، ج‏3، ص: 268 تا ص: 270
سیاوش
#3 ارسال شده : 1390 شهریور ﺳﻪشنبه, 15 11:57:42(UTC)

رتبه: عضو فعال

تاریخ عضویت: 1388/12/20(UTC)
ارسالها: 227
امتیازات: 684

تشکرها: 9 بار
19 تشکر دریافتی در 18 ارسال

آيه: إِنَّما وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَ يُؤْتُونَ الزَّكاةَ وَ هُمْ راكِعُونَ‏ «1»، تعبير عجيبى است: ولىّ امر شما خداست و پيغمبر و كسانى كه ايمان آورده‏اند، آنها كه نماز را بپا مى‏دارند و در حال ركوع زكات مى‏دهند. زكات دادن در حال ركوع يك كار عمومى نيست كه بشود آن را به صورت يك اصل كلى ذكر كرد، بلكه اين مطلب نشان مى‏دهد كه اشاره به يك واقعه معين است.
هم تصريح نكرده است تصريحى كه تمرد از آن نزد دوست و دشمن تمرد از قرآن شمرده شود، و هم تفصيح كرده است يعنى طورى بيان نموده كه هر آدم بى‏غرضى مى‏فهمد كه در اينجا يك چيزى هست و اشاره به يك قضيه‏اى است. الَّذِينَ ... يُؤْتُونَ الزَّكاةَ وَ هُمْ راكِعُونَ (در حال ركوع زكات مى‏دهند) يك امر معمولى نيست، يك قضيه استثنايى است كه اتفاقاً رخ مى‏دهد. اين قضيه چه بوده‏ است؟ مى‏ بينيم همه اعم از شيعه و سنى گفته‏اند كه اين آيه درباره على بن ابيطالب است.

__________________________________________________
 (1). مائده/ 55.

منبع: مجموعه‏آثاراستادشهيدمطهرى، ج‏4، ص: 780

کاربرانی که در حال مشاهده انجمن هستند
میهمان
انجمن علمی فرهنگی پایگاه استاد شهید مرتضی مطهری » » قرآن و حدیث » از کجا معلوم که این آیه در مورد حضرت علی باشه؟
جهش به انجمن  
شما مجاز به ارسال مطلب در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ارسال پاسخ در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به حذف مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ویرایش مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ایجاد نظر سنجی در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به رای دادن در این انجمن نمی باشید.

Silver Theme Created by CRCIS (پایگاه شهید مرتضی مطهری)
با استفاده از YAF | YAF © 2003-2010, Yet Another Forum.NET
این صفحه در مدت زمان 0/070 ثانیه ایجاد شد.