ورود به عنوان میهمان جستجو | عناوین فعال | ورود | ثبت نام

انجمن علمی فرهنگی پایگاه استاد شهید مرتضی مطهری » » قرآن و حدیث » تردید در مورد عصمت پیامبر
تردید در مورد عصمت پیامبر
sarzaminearezooha
#1 ارسال شده : 1389 دی جمعه, 10 00:03:56(UTC)

رتبه: عضو فعال

تاریخ عضویت: 1388/08/28(UTC)
ارسالها: 62
امتیازات: 192

تشکرها: 16 بار
9 تشکر دریافتی در 8 ارسال
سلام دوستان خسته نباشید امیدوارم بهم کمک کنید در اینترنت توی یک وبلاگ خوندم که نوشته بود این آیه ها : إِنَّا فَتَحْنا لَک فَتْحاً مُبيناً (1) لِيَغْفِرَ لَک اللَّهُ ما تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِک وَ ما تَأَخَّرَ وَ يُتِمَّ نِعْمَتَهُ عَلَيْک وَ يَهْدِيَک صِراطاً مُسْتَقيماً (2) که توی سوره فتحه دلیل بر اینه که پیامبر هم گناه می کرده و خدا گناهانش رو بخشیده این اگه درست باشه چطور با معصومیت پیامبر درست می شه لطفا اگه جوابی دارید برام بفرستید متشکرم
1 کاربر از sarzaminearezooha برای ارسال مفیدش تشکر کرده است.
masoumeh در تاریخ 1392/11/06(UTC)
حزب الله
#2 ارسال شده : 1389 دی جمعه, 10 00:09:28(UTC)

رتبه: عضو فعال

تاریخ عضویت: 1388/11/13(UTC)
ارسالها: 101
امتیازات: 188

تشکرها: 1 بار
9 تشکر دریافتی در 8 ارسال
sarzaminearezooha نوشته است:
سلام دوستان خسته نباشید امیدوارم بهم کمک کنید در اینترنت توی یک وبلاگ خوندم که نوشته بود این آیه ها : إِنَّا فَتَحْنا لَک فَتْحاً مُبيناً (1) لِيَغْفِرَ لَک اللَّهُ ما تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِک وَ ما تَأَخَّرَ وَ يُتِمَّ نِعْمَتَهُ عَلَيْک وَ يَهْدِيَک صِراطاً مُسْتَقيماً (2) که توی سوره فتحه دلیل بر اینه که پیامبر هم گناه می کرده و خدا گناهانش رو بخشیده این اگه درست باشه چطور با معصومیت پیامبر درست می شه لطفا اگه جوابی دارید برام بفرستید متشکرم

سلام
برای اینکه جوابی که اینجا می ذارم برات خسته کننده نباشه در سه بخش میارم:
بخش اول جواب:
خداوند در سوره مبارکه فتح آیه 1 و 2 می فرماید:
إِنَّا فَتَحْنا لَک فَتْحاً مُبيناً (1) لِيَغْفِرَ لَک اللَّهُ ما تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِک وَ ما تَأَخَّرَ وَ يُتِمَّ نِعْمَتَهُ عَلَيْک وَ يَهْدِيَک صِراطاً مُسْتَقيماً (2)
ما تو را به فتح آشکارى فيروز مى‏گردانيم (1) تا خدا از گناه گذشته و آينده تو در گذرد و نعمت خود را بر تو به حد کمال رساند و تو را به راه مستقيم هدايت کند. (2)
این آیات هرگز ارتباطی با عصمت پیامبر ندارد زیرا در نخستين آيه اين سوره بشارت عظيمى به پيامبر (ص) داده شده است، بشارتى که طبق بعضى از روايات نزد پيامبر (ص) محبوبتر از تمام جهان بود، مى‏فرمايد:" ما براى تو فتح آشکار و نمايانى کرديم" (إِنَّا فَتَحْنا لَک فَتْحاً مُبِيناً).
پيروزى چشمگيرى که آثار آن در کوتاه مدت و دراز مدت در پيشرفت اسلام و زندگى مسلمانان آشکار شده و مى‏شود، فتحى که در طول تاريخ اسلام کم نظير يا بى نظير بود.
این فتح مربوط می شود به فتح حدیبیه که چون پاسخ، طولانی می شود به جزئیات آن نمی پردازم ولی اگر دوست دارید بدانید می توانید به کتاب های تفسیری ذیل همین آیات مراجعه کنید آنجا داستانش رابیان کرده اند.
اگر کسی رابطه بین فتح در آیه اول و بخشش گناه در آیه دوم را بداند دیگر جائی برای شک کردن در مورد عصمت پیامبر برایش باقی نمی ماند.
ادامه آن در بخش دوم بخوانید...
حزب الله
#3 ارسال شده : 1389 دی جمعه, 10 00:10:49(UTC)

رتبه: عضو فعال

تاریخ عضویت: 1388/11/13(UTC)
ارسالها: 101
امتیازات: 188

تشکرها: 1 بار
9 تشکر دریافتی در 8 ارسال
بخش دوم:
مهم اين است که ما رابطه" فتح حديبيه" را با مساله" آمرزش گناه" پيدا کنيم که کليد اصلى پاسخ به شبهه فوق است.
با دقت در حوادث و رويدادهاى تاريخى به اين نتيجه مى‏رسيم: هنگامى که مکتبى راستين ظاهر مى‏شود و قد بر مى‏افرازد، وفاداران به سنن خرافى که موجوديت خود را در خطر مى‏بينند هر گونه تهمت و نسبت ناروا به آن مى‏بندند، شايعه‏ها مى‏سازند، و دروغها مى‏پردازند، گناهان مختلف براى او مى‏شمرند و در انتظارند ببينند سرانجام کارش به کجا مى‏رسد؟.
اگر اين مکتب در مسير پيشرفت خود مواجه با شکست شود، دستاويزى محکم براى اثبات نسبتهاى ناروا بدست مخالفان مى‏افتد، و فرياد مى‏کشند نگفتيم چنين است، نگفتيم چنان است؟
اما هنگامى که به پيروزى نائل گردد و برنامه‏هاى خود را از بوته آزمايش موفق بيرون آورد، تمام نسبتهاى ناروا نقش بر آب مى‏شود، و تمام" نگفتيم‏ها" به افسوس و ندامت مبدل مى‏گردد و جاى خود را به" ندانستيم‏ها" مى‏دهد!.
مخصوصا در مورد پيامبر اسلام (ص) اين نسبتهاى ناروا و گناهان پندارى، بسيار فراوان بود، او را جنگ طلب، آتش‏افروز، بى اعتنا به سنتهاى راستين، غير قابل تفاهم، و مانند آن مى‏شمردند.
صلح حديبيه به خوبى نشان داد که آئين او بر خلاف آنچه دشمنان مى‏پندارند يک آئين پيشرو و الهى است، و آيات قرآنش ضامن تربيت نفوس انسانها و پايانگر ظلم و ستم و جنگ و خونريزى است.
او به خانه خدا احترام مى‏گذارد، هرگز بى دليل به قوم و جمعيتى حمله نمى‏کند، او اهل منطق و حساب است، پيروانش به او عشق مى‏ورزند، او به راستى همه انسانها را به سوى محبوبشان اللَّه دعوت مى‏کند، و اگر دشمنانش جنگ را بر او تحميل نکنند او طالب صلح و آرامش است.
ادامه را در بخش سوم بخوانید...
حزب الله
#4 ارسال شده : 1389 دی جمعه, 10 00:11:40(UTC)

رتبه: عضو فعال

تاریخ عضویت: 1388/11/13(UTC)
ارسالها: 101
امتیازات: 188

تشکرها: 1 بار
9 تشکر دریافتی در 8 ارسال
بخش سوم:
به اين ترتيب فتح حديبيه تمام گناهانى که قبل از هجرت، و بعد از هجرت، يا تمام گناهانى که قبل از اين ماجرا و حتى در آينده ممکن بود به او نسبت دهند همه را شست، و چون خداوند اين پيروزى را نصيب پيامبر (ص) نمود مى‏توان گفت خداوند همه آنها را شستشو کرد.
نتيجه اينکه اين گناهان، گناهان واقعى نبود، بلکه گناهانى بود پندارى و در افکار مردم و در باور آنها، چنان که در آيه 14 سوره شعراء داستان موسى (ع) مى‏خوانيم که موسى به پيشگاه خدا عرضه داشت: وَ لَهُمْ عَلَيَّ ذَنْبٌ فَأَخافُ أَنْ يَقْتُلُونِ:" فرعونيان بر من گناهى دارند که مى‏ترسم به جرم آن گناه مرا بکشند" در حالى که گناه او چيزى جز يارى فرد مظلومى از بنى اسرائيل و کوبيدن ستمگرى از فرعونيان نبود.
بديهى است اين نه تنها گناه نبود بلکه حمايت از مظلوم، بود ولى از دريچه چشم فرعونيان گناه محسوب مى‏شد.
به تعبير ديگر" ذنب" در لغت به معنى آثار شوم و تبعات کارى است، ظهور اسلام در آغاز، زندگى مشرکان را به هم ريخت، ولى پيروزيهاى بعد سبب شد که آن تبعات به دست فراموشى سپرده شود.
هر گاه خانه کهنه و فرسوده‏اى را که سر پناه فعلى ما است، و به آن دلبستگى داريم خراب کنند ممکن است اين کار را تخطئه کنيم، ولى بعد از آنکه ساختمانى محکم و مجهز بجاى آن ساخته شد، و تمام ناراحتيها بر طرف گشت، قضاوت ما به کلى دگرگون مى‏شود.
مشرکان مکه، چه قبل از هجرت و چه بعد از آن، ذهنيات نادرستى در باره اسلام و شخص پيامبر (ص) داشتند که پيروزيهاى بعد بر همه آنها خط بطلان کشيد.
آرى اگر رابطه آمرزش اين گناهان را با مساله فتح حديبيه در نظر بگيريم مطلب کاملا روشن است، رابطه‏اى که از" لام"" لِيَغْفِرَ لَک اللَّهُ" استفاده مى‏شود و کليد رمز براى گشودن معنى آيه است.
اما آنها که به اين نکته توجه نکرده‏اند در اينجا مقام عصمت پيامبر (ص) را زير سؤال برده‏اند و براى او (نعوذ باللَّه) گناهانى قائل شده‏اند که خدا در پرتو فتح حديبيه آنها را بخشيده است، يا آيه را بر خلاف ظاهر معنى کرده‏اند.
abbase1385
#5 ارسال شده : 1390 شهریور دوشنبه, 14 11:24:13(UTC)

رتبه: عضو فعال

تاریخ عضویت: 1388/09/29(UTC)
ارسالها: 357
امتیازات: 1,004

تشکرها: 2 بار
31 تشکر دریافتی در 25 ارسال

اين كه ما مى‏بينيم قرآن در عين معصوم بودن انبيا به آنها نسبت عصيان مى‏دهد: وَ عَصى‏ آدَمُ رَبَّهُ «1»، يا به پيغمبر صلى الله عليه و آله مى‏گويد: لِيَغْفِرَ لَكَ اللَّهُ ما تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِكَ وَ ما تَأَخَّرَ  «2». اينها مى‏رساند كه عصمت يك امر نسبى است، او در حد خودش و ما در حد خودمان. پس ماهيت عصمت از گناه، برمى‏گردد به درجه و كمال ايمان. انسان در هر درجه‏اى از ايمان باشد، نسبت به آن موضوعى كه نهايت و كمال ايمان را به آن دارد يعنى در مرحله لَوْ لا أَنْ رَأى‏ بُرْهانَ رَبِّهِ است، قهراً عصمت دارد؛ نه اينكه شخص معصوم هم مثل ماست، هى مى‏خواهد به طرف معصيت برود، ولى مأمورى كه خدا فرستاده دستش را مى‏گيرد و مانع مى‏شود. اگر اين طور باشد هيچ فرقى بين بنده و اميرالمؤمنين نيست چون هم من به طرف گناه مى‏روم و هم او، منتها براى او يك مأمور فرستاده‏اند كه مانع مى‏شود ولى براى من مأمور نفرستاده‏اند. اگر مأمور خارجى مانع گناه كردن انسان شود كه هنر نشد. مثل اين است كه شخصى دزدى مى‏كند و من دزدى نمى‏كنم ولى من كه دزدى نمى‏كنم به خاطر اين است كه هميشه پاسبانى همراه من است. در اين صورت من هم مثل او دزد هستم با اين تفاوت كه او دزدى است كه پاسبان جلويش را نگرفته و من دزدى هستم كه پاسبان جلويم را گرفته. اين، هنرى نيست.

__________________________________________________
 (1). طه/ 121.
 (2). فتح/ 2.

منبع: مجموعه‏آثاراستادشهيدمطهرى، ج‏4، ص: 788

کاربرانی که در حال مشاهده انجمن هستند
میهمان (2)
انجمن علمی فرهنگی پایگاه استاد شهید مرتضی مطهری » » قرآن و حدیث » تردید در مورد عصمت پیامبر
جهش به انجمن  
شما مجاز به ارسال مطلب در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ارسال پاسخ در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به حذف مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ویرایش مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ایجاد نظر سنجی در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به رای دادن در این انجمن نمی باشید.

Silver Theme Created by CRCIS (پایگاه شهید مرتضی مطهری)
با استفاده از YAF | YAF © 2003-2010, Yet Another Forum.NET
این صفحه در مدت زمان 0/070 ثانیه ایجاد شد.