ورود به عنوان میهمان جستجو | عناوین فعال | ورود | ثبت نام

انجمن علمی فرهنگی پایگاه استاد شهید مرتضی مطهری » » تاریخ و سیره اهل بیت (ع) » حضرت معصومه (سلام الله علیها)
حضرت معصومه (سلام الله علیها)
شیطون بلا
#1 ارسال شده : 1389 اسفند شنبه, 07 11:02:15(UTC)

رتبه: عضو

تاریخ عضویت: 1388/12/16(UTC)
ارسالها: 26
امتیازات: 180-
Woman
مکان: قم

تشکرها: 0 بار
3 تشکر دریافتی در 2 ارسال
با سلام و تشکر از دوست خوبم « جوابگو » که سالروز ورود با برکت حضرت معصومه( سلام الله علیها ) به قم را به ما یاد آوری کردند من هم به همین مناسبت مطالبی رو به شما دوستان خوبم تقدیم می کنم امیدورام که همه مشمول شفاعت ایشان بشویم
[فضيلت زيارت حضرت فاطمه معصومه عليها السلام‏]

ذكر احوال حضرت معصومه مدفونه به قم و ثواب زيارت آن مخدّره عليها السّلام‏
امّا دختران حضرت موسى بن جعفر عليهما السّلام بر حسب آنچه به ما رسيده افضل آن‏ها سيّده جليله معظّمه، فاطمه بنت امام موسى عليه السّلام معروفه به حضرت معصومه عليها السّلام است كه مزار شريفش در بلده طيّبه قم است كه داراى قبّه عاليه و ضريح و صحن‏هاى متعدّده و خدمه بسيار و موقوفات است، و روشنى چشم اهل قم و ملاذ و معاذ عامّه خلق است، و در هر سال جماعات بسيار از بلاد بعيده شدّ رحال كنند و تعب سفر كشند به جهت درك فيوضات از زيارت آن معظمه عليها السّلام.
سبب آمدن حضرت معصومه عليها السّلام به قم

و سبب آمدنش به قم چنان كه علامه مجلسى رحمه اللّه از تاريخ قم نقل كرده و از مشايخ اهل قم روايت كرده آن است كه: چون مأمون حضرت امام رضا عليه السّلام را در سال دويست از هجرت از مدينه به مرو طلبيد، يك سال بعد از آن خواهرش حضرت فاطمه عليها السّلام به جهت اشتياق ملاقات برادرش از مدينه به جانب مرو حركت كرد، پس همين كه به ساوه رسيد مريضه شد، پرسيد كه از اينجا تا قم چه مقدار مسافت است؟
گفتند: ده فرسخ است، پس خادم خود را فرمود كه مرا به جانب قم ببر، پس آن حضرت را به قم آورد، و در خانه موسى بن خزرج بن سعد فرود آورد.
قول اصحّ آن است كه چون خبر آن مخدّره رسيد به آل سعد، همگى متفق شدند كه به قصد آن حضرت بيرون روند و از آن حضرت خواهش نمايند به قم تشريف آورد، پس در ميان همه موسى بن خزرج بر اين امر تقدّم جست، همين كه به خدمت آن مكرّمه رسيد مهار ناقه آن حضرت را گرفت و كشيد تا وارد قم ساخت، و در خانه خود آن سيّده جليله را منزل داد. پس آن حضرت مدّت هفده روز در دنيا مكث نمود و به رحمت ايزدى و رضوان اللّه پيوست، پس او را غسل داده و كفن نمودند و در ارض بابلان آنجا كه امروز روضه مقدّسه او است و ملك موسى بوده آن حضرت را دفن كردند. [بحار الأنوار، ج 48، ص 290 به نقل از تاريخ قم؛ ترجمه تاريخ قم، ص 213.]
صاحب تاريخ قم گفته كه: حديث كرد مرا حسين بن علىّ بن بابويه، از محمّد بن حسن بن وليد كه: چون فاطمه عليها السّلام وفات كرد او را غسل دادند و كفن كردند و حركت دادند او را و بردند به بابلان و گذاشتند او را نزديك سردابى كه براى او كنده بودند.
پس آل سعد با هم گفتگو كردند كه كيست داخل سرداب شود و جنازه بى‏بى را دفن نمايد، بعد از گفتگوها رأى ايشان بر آن قرار گرفت كه خادمى بود از براى ايشان به غايت پير كه نامش «قادر» بوده، و مرد صالحى بوده، او متصدّى دفن شود.
چون فرستادند عقب آن شيخ صالح ديدند دو نفر سوار كه دهان خود را بسته بودند به لثام، به تعجيل تمام از جانب رمله (يعنى ريگزار) پيدا شدند، چون نزديك جنازه رسيدند پياده شدند و نماز بر آن مخدّره خواندند و داخل در سرداب شدند و او را دفن كردند و بيرون آمدند و سوار گشتند و رفتند و كسى نفهميد كه ايشان چه كس بودند. [بحار الأنوار، ج 48، ص 290؛ ترجمه تاريخ قم، ص 213]
در روايت اوّل است كه موسى بر سر قبر آن مخدّره سقفى از بوريا بنا كرد تا آن كه حضرت زينب دختر حضرت جواد عليه السّلام قبّه‏اى بنا كرد بر روى قبر. و محراب نماز فاطمه عليها السّلام هنوز موجود است در خانه موسى بن خزرج.
(فقير گويد كه): در زمان ما نيز آن محراب مبارك موجود است و آن واقع است در محلّه ميدان مير و معروف است به ستيّه. يعنى معروف به ستّى، و ستّى به معنى خانم و بى‏بى است.
شیطون بلا
#2 ارسال شده : 1389 اسفند شنبه, 07 11:03:53(UTC)

رتبه: عضو

تاریخ عضویت: 1388/12/16(UTC)
ارسالها: 26
امتیازات: 180-
Woman
مکان: قم

تشکرها: 0 بار
3 تشکر دریافتی در 2 ارسال
مدفونين در مشهد حضرت فاطمه عليها السّلام‏

بدان كه در بقعه حضرت فاطمه جماعتى از بنات فاطميّه و سادات رضائيّه مدفونند مانند: زينب و امّ محمّد و ميمونه دختران حضرت امام محمّد جواد عليه السّلام.
در نسخه‏اى از انساب مجدى ديدم كه ميمون دختر امام موسى عليه السّلام با معصومه فاطمه است و بريهه دختر موسى مبرقع و امّ اسحاق جاريه محمّد بن موسى و امّ حبيب جاريه محمّد بن احمد بن موسى- رضوان اللّه تعالى عليهم اجمعين- و اين كنيزك مادر امّ كلثوم دختر محمّد بوده است. [العوالم، ج 21، ص 333]
فضيلت زيارت حضرت فاطمه معصومه عليها السّلام‏

و در فضيلت زيارت حضرت فاطمه بنت موسى عليه السّلام روايات بسيار وارد شده از جمله در تاريخ قم [اثر ابو على حسن بن محمد بن حسن قمى است كه در سال 378 ه در 20 باب آن را تأليف كرده است.] مروى است كه جماعتى از مردم رى خدمت حضرت صادق عليه السّلام رسيدند و گفتند: ما از مردم رى هستيم.
حضرت فرمود: مرحبا به برادران ما از اهل قم.
ايشان عرض كردند كه: ما از مردم رى هستيم، ديگر مرتبه حضرت همان جواب را فرمود، آن جماعت چند كرّت اين سخن را گفتند و همين جواب را شنيدند، آنگاه حضرت فرمود: همانا از براى حقّ تعالى حرمى است و آن مكّه است، و براى رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله و سلّم حرمى است و آن مدينه است. و براى امير المؤمنين عليه السّلام حرمى است و آن كوفه است، و از براى ما اهل بيت حرمى است و آن بلده قم است، و بعد از اين دفن شود در آنجا زنى از اولاد من كه ناميده شود به فاطمه، هر كس او را زيارت كند بهشت از براى او واجب شود.
راوى گفت: وقتى كه آن حضرت اين فرمايش نمود هنوز متولّد نشده بود امام موسى عليه السّلام. [بحار الأنوار، ج 60، ص 216 و ج 102، ص 267؛ تاريخ قم، ص 214؛ مستدرك الوسائل، ج 2، ص 228.]
روايت شده كه حضرت امام رضا عليه السّلام به سعد اشعرى قمى فرمود كه: اى سعد! نزد شما قبرى از ما هست.
سعد گفت: فداى تو شوم قبر فاطمه دختر امام موسى عليه السّلام را مى‏فرمايى؟
فرمود: بلى هر كه او را زيارت كند و حقّ او را بشناسد از براى اوست بهشت. [بحار الأنوار، ج 102، ص 265 و 267 و ج 48، ص 316؛ جامع احاديث الشيعة، ج 12، ص 617؛ العوالم، ج 21، ص 230؛ مجالس المؤمنين، ج 1، ص 83؛ النقض، ص 197.]
و بر اين مضمون روايات بسيار است.
قاضى نور اللّه در مجالس المؤمنين فرموده: از امام جعفر صادق عليه السّلام روايت است كه گفت آگاه باش بدرستى كه از براى خدا حرمى است و آن مكّه است، و از براى حضرت رسول صلّى اللّه عليه و آله و سلّم حرمى است و آن مدينه است، و از براى امير المؤمنين عليه السّلام حرمى است و آن كوفه است، آگاه باش بدرستى كه حرم من و حرم اولاد من بعد از من در قم است. آگاه باش بدرستى كه قم كوفه صغيره است، و همانا از براى بهشت هشت در است سه در آن به سوى قم است، و وفات كند در قم زنى كه از اولاد من باشد، و نام او فاطمه دختر موسى عليه السّلام است كه داخل مى‏شود به سبب شفاعت او شيعه من جميع ايشان در بهشت. [بحار الأنوار، ج 60، ص 228؛ مجالس المؤمنين، ج 1، ص 83؛ النقض، ص 196]
بدان كه در كافى روايت شده از يونس بن يعقوب كه چون حضرت موسى عليه السّلام رجوع كرد از بغداد و تشريف برد به مدينه در فيد- كه نام منزلى است- دخترى از آن حضرت وفات يافت، در آنجا او را دفن نمودند و حضرت فرمود بعض موالى خود را كه قبر او را گچ اندود كند و بنويسد بر لوحى اسم او را و بگذارد آن را در قبر او. [كافى، ج 3، ص 202]
و در تاريخ قم است آنچه حاصلش اين است:
چنين رسيده كه رضائيّه دختران خود را به شوهر نمى‏دادند، زيرا كسى را كه همسر و هم كفو ايشان بود نمى‏يافتند، و حضرت موسى بن جعفر عليه السّلام را بيست و يك دختر بوده است و هيچ يك شوهر نكرده‏اند. و اين مطلب در ميان دختران ايشان عادت شده، و محمّد بن على الرضا عليه السّلام به شهر مدينه ده ديه وقف كرده است براى دختران و خواهران خود كه شوهر نكرده‏اند و از ارتفاعات آن ديه‏ها نصيب و قسط رضائيّه كه به قم ساكن بوده‏اند از مدينه جهت ايشان مى‏آوردند.

منبع :منتهى الآمال فى تواريخ النبى و الآل عليهم السلام(فارسى) ج‏3 ص 1584
کاربرانی که در حال مشاهده انجمن هستند
میهمان
انجمن علمی فرهنگی پایگاه استاد شهید مرتضی مطهری » » تاریخ و سیره اهل بیت (ع) » حضرت معصومه (سلام الله علیها)
جهش به انجمن  
شما مجاز به ارسال مطلب در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ارسال پاسخ در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به حذف مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ویرایش مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ایجاد نظر سنجی در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به رای دادن در این انجمن نمی باشید.

Silver Theme Created by CRCIS (پایگاه شهید مرتضی مطهری)
با استفاده از YAF | YAF © 2003-2010, Yet Another Forum.NET
این صفحه در مدت زمان 0/056 ثانیه ایجاد شد.