ورود به عنوان میهمان جستجو | عناوین فعال | ورود | ثبت نام

انجمن علمی فرهنگی پایگاه استاد شهید مرتضی مطهری » » تاریخ و سیره اهل بیت (ع) » فدک
فدک
shahab
#1 ارسال شده : 1389 مرداد یکشنبه, 10 23:58:24(UTC)

رتبه: عضو فعال

تاریخ عضویت: 1388/08/24(UTC)
ارسالها: 120
امتیازات: 237

تشکرها: 0 بار
1 تشکر دریافتی در 1 ارسال
سلام
سنی ها می گن اگه فدک غصب شده بود پس چرا حضرت علی ع وقتی به خلافت رسید اونو پس نگرفت؟
دل آرام
#2 ارسال شده : 1389 مرداد دوشنبه, 11 17:39:30(UTC)

رتبه: مدیر

تاریخ عضویت: 1388/11/20(UTC)
ارسالها: 351
امتیازات: 510
Man
مکان: باجک

تشکرها: 9 بار
36 تشکر دریافتی در 32 ارسال
حضرت امیر علیه السلام در نامه‌اي به عثمان بن حنيف چنين نوشت : «... از تمام آنچه آسمان بر آن سايه افكنده ، تنها فدك در دست ما بود، كه گروهي بر آن، چشم طمع دوختند و گروهي ديگر سخاوتمندانه از آن چشم پوشيدند و بهترين داور و حَكَم خداست . مرا با فدك و غير فدك چه كار ، در حالي كه آرامگاه فرداي آدمي قبري است كه در تاريكي آن آثار وي محو مي‌شود و اخبارش ناپديد مي‌گردد ... » (نهج البلاغه، نامه 45)

ابن ابي الحديد (دانشمند سني معتزلي) در شرح اين نامه مي‌نويسد: «علي و خاندانش فدك را رها نكردند مگر به اجبار و از روي غصب؛ لذا حضرت بعد از جملات اوليه مي‌گويد : "بهترين داور و حَكَم خداست"، و اين ، سخنِ كسي است كه شكايت دارد و تظلم مي‌كند». (شرح نهج البلاغه ، ج 16 ، ص 208)

همچنین درباره اينكه چرا اميرالمؤمنين (ع) در دوران حكومتش اقدام به پس گرفتن فدك نكرد، روايات و پاسخ‌هايي از امامان معصوم (ع) نيز رسيده است؛ از جمله: «ابراهيم كرخي از امام صادق (ع) پرسيد : چرا امير مؤمنان هنگامي كه به خلافت رسيد فدك را رها كرد؟ امام (ع) پاسخ داد: « او به پيامبر اقتدا كرد. عقيل ، پس از هجرت پيامبر به مدينه، خانه آن حضرت را بدون رضايتش فروخت . هنگامي كه پيامبر (ص) مكه را فتح كرد از ايشان پرسيدند: "يا رسول الله آيا به خانه خود باز نمي‌گرديد؟" حضرت فرمود: "مگر عقيل براي ما خانه‌اي گذاشته است؟! ما خانداني هستيم كه اگر به ظلم از ما چيزي را بگيرند آنرا بازپس نخواهيم گرفت." از اينرو، امير مؤمنان پس از تصدي خلافت، فدك را پس نگرفت». (علل الشرايع ـ ج1 ـ ص 154)

البته واضح است كه عدم اقدام علي (ع)، نشانه رضايت وي بر بقاي غصب نيست؛ بلكه همانطور كه خود حضرت، داوري را به خداوند واگذار نموده است، فرزندان آن حضرت نيز پس از شهادت وي ، هرگاه فرصتي مي‌يافتند، ياد فدك را زنده مي‌كردند.



منبع: رضا استادي ؛ فدك؛ نشر برگزيده(نقل از پایگاه خبری اهل بیت)

یک عمر گذشت و سروسامان نگرفتیم

ای کاش فقط بی سروسامان تو بودیم


filsoof
#3 ارسال شده : 1389 مرداد دوشنبه, 11 21:34:43(UTC)

رتبه: عضو

تاریخ عضویت: 1388/08/28(UTC)
ارسالها: 24
امتیازات: 72

تشکرها: 0 بار
1 تشکر دریافتی در 1 ارسال
سلام
شما می گید حضرت علی در مورد فدک فرموده:مرا با فدك و غير فدك چه كار ، در حالي كه آرامگاه فرداي آدمي قبري است كه در تاريكي آن آثار وي محو مي‌شود و اخبارش ناپديد مي‌گردد ...، سوال من اینه یعنی حضرت زهرا که اینقدر از جایگاه معنویش صحبت می کنند مانند حضرت علی فکر نمی کرده که بخاطر فدک به پا خاست و با ابوبکر و امثال اینها در گیر شد و به مسجد رفت و خطبه خوند؟ طبق این چیزی که شما آوردیدباید بگیم مقام معنوی حضرت زهرا نعوذ بالله پایین بوده که حاضر نشده مثل حضرت علی از فدک چشم پوشی کنه . این تناقض رو چیکارش می کنید.
مطلب دیگه اینکه شما آوردید که پیامبر فرمود:ما خانداني هستيم كه اگر به ظلم از ما چيزي را بگيرند آنرا بازپس نخواهيم گرفت." از اينرو، امير مؤمنان پس از تصدي خلافت، فدك را پس نگرفت».
از اونجائی که گفتار و کردار و رفتار پیامبر برای ما الگوست، با این جمله ی بالا که از پیامبر نقل کردید می خواهید بگید انسان اگه حقشو خوردند باید عکس العملی نشون نده و ظلم پذیر باشه؟ اگه اینطور باشه که ظالم جری می شه و دنیا پر از ظلم می شه. تازه می شیم مثل مسیحیت که شهید مطهری در رد عقائدشون می گه:
در مسيحيت هم مى‏بينيم ...كه مى‏گويند: اگر يك نفر به طرف راست صورتت سيلى زد، طرف چپ صورتت را بياور(1)یعنی ظلم پذیر باش و در مقابل ظالم از حق خودت بگذر. این تناقض رو چطور پاسخ می دید؟
نمی دونم shahab از این جواب شما پاسخش رو گرفت یا نه ولی من که مطالعه کردم این پاسخ قانع کننده ای برام نبود تا چه رسد به اینکه اون سنی رو قانع کنه. البته دستتون درد نکنه که زحمت می کشید و چون بحث علمی بود منم واردش شدم تا شاید با جوابی که میدید به سوالاتی که توی ذهنم بود و اینجا نوشتم برسم و الا منظور دیگه ای از این ایرادات ندارم.باور کن
(1).مجموعه‏آثاراستادشهيدمطهرى، ج‏22، ص: 324
دل آرام
#4 ارسال شده : 1389 مرداد دوشنبه, 11 23:09:55(UTC)

رتبه: مدیر

تاریخ عضویت: 1388/11/20(UTC)
ارسالها: 351
امتیازات: 510
Man
مکان: باجک

تشکرها: 9 بار
36 تشکر دریافتی در 32 ارسال
یک مطلب در این بحث پیش فرض قرار گرفته شده و ناخوداگاه قبول فرض شده است و آن هم اینکه باز پس نگرفتن فدک توسط حضرت امیر نشانه این است که فدک غصب نشده است. آنان که می خواهند ثابت کنند فدک غصبی نبوده است جواب خطبه و سخنان حضرت فاطمه سلام الله علیها را بدهند جواب اعترافات علمای خودشان مبنی بر غصبی بودن فدک را بدهند.

آیا حضرت امیر در آن زمان قائل به غصبی بودن فدک نبود و با این حال نسبت به این قضیه ساکت می شد ؟ قائل به غصبی بودن فدک نبود و یا این حال نسبت به آن شهادت داد؟هر چند علی همان که حق دائر مدار اوست همان که عدل و هم سنگ قران است به طرفداری و دروغ گویی متهم شد! اللهم العن الظالمین

یک عمر گذشت و سروسامان نگرفتیم

ای کاش فقط بی سروسامان تو بودیم


دل آرام
#5 ارسال شده : 1389 مرداد دوشنبه, 11 23:32:46(UTC)

رتبه: مدیر

تاریخ عضویت: 1388/11/20(UTC)
ارسالها: 351
امتیازات: 510
Man
مکان: باجک

تشکرها: 9 بار
36 تشکر دریافتی در 32 ارسال
نسبت به تکمیل جواب و پاسخ گویی به جناب فیلسوف چند روایت و مطلب دیگر عرض می کنم
ابوبصیر می گوید: از امام صادق علیه‌السلام پرسیدم: چرا حضرت علىعلیه‌السلام پس از به حکومت رسیدن، فدک را پس نگرفت؟ آن حضرت فرمود: چون ظالم و مظلوم هر دو مرده بودند و خداوند، ظالم را کیفر و مظلوم را پاداش داده بود و على بن ابیطالب علیه‌السلام خوش نداشت چیزی را که غاصب آن، کیفر و مظلوم آن، پاداش دیده، برگرداند.

شخصی از امام کاظم علیه‌السلام پرسید: چرا علىعلیه‌السلام فدک را باز پس نگرفت؟ امام در جواب فرمود: ما خاندانی هستیم که ولی‌مان خداست و حق ما را تنها او می گیرد. ما اولیای مردم هستیم و حقوق آنان را از ستم‌گران باز پس می گیریم؛ ولی برای خودمان، باز پس نمی گیریم

نویسندگان کتاب «اسرار فدک» در جواب این سؤال، چنین نوشته‌اند: فدک تا غصب نشده بوده، ارزش یک ملک را داشت؛ ولی پس از غصب فدک، به بهای بی حرمتی به فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها، بازگرداندن دیگر چه ارزشی داشت؟ اگر زمین فدک بازگردانده شد، آیا بهای غصب آن که جسارت به ساحت پاک آن حضرت است، قابل قصاص است؟ فدک از آن جهت برای فاطمه سلام‌الله‌علیها گرامی بود که یادگار رسول خدا و پشتوانه مالی برای اهل بیت و شیعیان بود؛ وگرنه فاطمه سلام‌الله‌علیها که به درآمد آن نیاز نداشت.

نویسندگان این کتاب در ادامه آورده اند: بازگرداندن فدک، به شوخی گرفتن غصب آن است. اگر هزار بار فدک بازگردانده شود، جنایت هولناکی که انجام شد، رنگ نمی بازد و آن روزهای غارت‌گرى، هرگز فراموش نمی شوند.

آنان در ادامه می‌نویسند: یزید می خواست اموال به غارت رفته کربلا را با دادن اموالی عوض بدهد؛ ولی امام سجاد علىه‌السلام نپذیرفت و فرمود: در میان آن اموال، لباس حضرت فاطمه سلام‌الله‌علیها بود.نقل از سایت حوزه

یکی دیگر از علت های پس نگرفتن عدم مشغولیت حضرت امیر به امور شخصی بوده است. ایشان نخواسته اند متهم شوند که علی از موضع قدرت برای حفظ منافع خودش استفاده کرده است. دغدغه سامان دادن به امور جامعه، ایشان را از اینکه فدک را به فرزندانشان بازگردانند باز داشت مالکیتی که بعد از ایشان بارها دست به دست شد . بارها به اولاد حضرت زهرا سلام الله علیها پس دادند و باز غصب کردند.

نکته دیگر اینکه اگر کسی حق خودش را پس نمی گیرد نشان زیر بار ظلم رفتن نیست. انظلام با توانایی بالفعل نسبت به خروج از سلطه ظلم قابل جمع نیست. خصوصا زمانی که برای پس نگرفتن حق دلایل مهم تری وجود دارد.
و نکته آخر در جواب به نظر شما اینکه دلائل سیاسی اقدام حضرت زهرا سلام الله علیها نسبت به نشان دادن چهره غاصب مدعیان خلافت باعث شد که ایشان نسبت به فدک اقامه دعوا کند امری که به دلایل فوق و یا هر مطلب دیگری در زمان حضرت امیر علیه السلام لزومی نداشته است و این موضوع ربطی به مقام معنوی حضرت زهرا و حضرت امیر سلام الله علیهما ندارد.

یک عمر گذشت و سروسامان نگرفتیم

ای کاش فقط بی سروسامان تو بودیم


کاربرانی که در حال مشاهده انجمن هستند
میهمان (2)
انجمن علمی فرهنگی پایگاه استاد شهید مرتضی مطهری » » تاریخ و سیره اهل بیت (ع) » فدک
جهش به انجمن  
شما مجاز به ارسال مطلب در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ارسال پاسخ در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به حذف مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ویرایش مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ایجاد نظر سنجی در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به رای دادن در این انجمن نمی باشید.

Silver Theme Created by CRCIS (پایگاه شهید مرتضی مطهری)
با استفاده از YAF | YAF © 2003-2010, Yet Another Forum.NET
این صفحه در مدت زمان 0/067 ثانیه ایجاد شد.